Stedelijke Ontwikkeling
Een vitale en leefbare stad waar mensen met plezier kunnen wonen en werken. We willen zorgen voor aantrekkelijke woon- en werkmilieus en een uitnodigende openbare ruimte.
Een vitale en leefbare stad waar mensen met plezier kunnen wonen en werken. We willen zorgen voor aantrekkelijke woon- en werkmilieus en een uitnodigende openbare ruimte.
Een optimale verdeling van het ruimtelijk programma en daaraan gekoppelde middelen over de verschillende onderdelen van de stad
Evenwichtige ruimtelijke ontwikkeling van de stad met alle onderdelen in samenhang
Beheer van erfpachtcontracten en afstoten van gemeentelijk bezit
Versterken van de vitaliteit en leefbaarheid van de stad
Ruimtelijke kwaliteit van de bestaande stad versterken
Verbeteren van huisvesting bijzondere doelgroepen en vergroten kansen op de woningmarkt voor woningzoekenden
Krachtwijken: Duurzame verbetering van de woon- en leefsituatie in de Krachtwijken Kanaleneiland, Overvecht, Ondiep en Zuilen-Oost
Verbetering van de situatie van en het perspectief voor bewoners op het gebied van wonen, werken, leren, integreren, veiligheid en gezondheid in de Krachtwijken
Borgen van de monumentale en cultuurhistorische waarden
Zorgdragen voor de instandhouding van monumentale en cultuurhistorische waarden als integraal onderdeel van de aantrekkelijke stad
De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan
Veiligheid, leefbaarheid, milieu en gebruik van de bebouwde omgeving voldoen aan wet- en regelgeving
Leidsche Rijn: De stad Utrecht uitgebreid met een stedelijk gebied waar de huidige en komende generaties met plezier kunnen wonen, werken en recreëren
Leidsche Rijn is een stedelijk gebied waar de huidige en komende generaties met plezier kunnen wonen, werken en recreëren
Stationsgebied: Samen met partners het plangebied ontwikkelen tot een vernieuwd centrumgebied
Een aantrekkelijk en economisch optimaal benut Stationsgebied
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
Een optimale verdeling van het ruimtelijk programma en daaraan gekoppelde middelen over de verschillende onderdelen van de stad
Evenwichtige ruimtelijke ontwikkeling van de stad met alle onderdelen in samenhang
2015 laat een voortvarende ruimtelijke ontwikkeling van Utrecht zien. De populariteit van de Nederlandse steden in het algemeen en Utrecht in het bijzonder neemt toe. Binnen de G4 onderscheidt Utrecht zich op het thema 'Healthy Urban Living'. Om richting te geven aan de groei die deze populariteit met zich mee brengt is een ruimtelijke strategie in voorbereiding. Bij de Voorjaarsnota 2015 heeft de gemeenteraad besloten daar een investeringsstrategie aan te koppelen. In het verlengde van het Coalitieakkoord ‘Utrecht maken we Samen’ hanteren we ‘Bouwen aan een gezonde toekomst’ als leidend begrip. Dat geldt ook voor de gesprekken die met het Rijk gevoerd worden over Agenda Stad en de voorbereiding van City Deals.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E.1.1.1 | Positie op de woon-aantrekkelijkheidsindex | Atlas Nederlandse gemeenten | 2 (2008) | 2 | 2 |
Het project 'Beter Bestemmen' heeft zich in 2015 gericht op de vraag hoe 'flexibel bestemmen' in de praktijk kan worden gebracht in aansluiting op de toekomstige Omgevingswet. Met de gemeenteraad, lokale en landelijke deskundigen, met kleine initiatiefnemers en met het ministerie van I&M, is onderzocht wat flexibel bestemmen inhoudt. Het resultaat is een nieuwe werkwijze. De werkwijze, gebaseerd op een mix van goede ervaringen en nieuwe inzichten, bestaat uit het samen met bewoners, initiatiefnemers en andere belanghebbenden bepalen van de ontwikkelingsmogelijkheden, maar ook de te beschermen waarden, voor een gebied. Deze beschrijving wordt vastgelegd in de omgevingsvisie en – flexibel – vertaald in een omgevingsplan en de omgevingsvergunning.
Concrete uitwerkingen in 2015 waren: een omgevingsvisie op gebiedsniveau (gestart is met de omgevingsvisie Vleuten-De Meern), uniformering van de bestemmingsplanregels (in 2015 zijn de actualiseringsgebieden Oog in Al en Lunetten tot één bestemmingsplan samengevoegd) en het opstellen van een integraal overzicht van het beleid (een voorstel is in voorbereiding voor het intrekken van een aantal beleidsnota’s). Met deze aanpak werd Utrecht in 2015 door het ministerie I&M aangewezen als landelijk voorbeeldproject. Het project wordt vervolgd in 2016.
In december 2013 is besloten tot het vernieuwen van het Welstandsbeleid. In 2015 zijn een aantal acties uitgevoerd, waaronder de actualisatie van de Welstandsnota. In het voorjaar van 2015 is de commissie Stad en Ruimte door middel van een brief geïnformeerd, dat in het kader van zoveel mogelijk integreren van beleid geen aparte nieuwe Welstandsnota wordt opgesteld.
Actualisering bestemmingsplannen
Op 5 maart 2015 werden de bestemmingsplannen Rijnenburg en Dorpeldijk in uw gemeenteraad vastgesteld. Hiermee werd de mijlpaal bereikt, dat voor alle grotere gebieden in de stad een actueel juridisch-planologisch kader beschikbaar is (op enkele kleinere vlekjes na). Dit moment heeft langer geduurd dan aanvankelijk gepland, onder meer door de inhoudelijk en bestuurlijk zeer complexe vraagstukken in bijvoorbeeld Lage Weide en Haarzuilens. Ook is gewerkt aan de actualisering van de bestemmingsplannen voor Oog in Al en Lunetten. Dit zijn plannen uit de actualiseringsopgave voor de volgende tien-jaar periode om de bestemmingsplannen (en beheersverordeningen) vanaf 2015 actueel te houden. In combinatie met de verdichting van het bestaand stedelijk gebied, neemt de complexiteit en daarmee de intensiteit van de werkzaamheden voor een bestemmingsplan toe. Dit vergt aanzienlijk meer van het ambtelijk apparaat dan voorheen. Een extra beslag op de beschikbare middelen wordt gelegd door gewijzigde wetgeving op het gebied van bijvoorbeeld Flora en Fauna, Luchtkwaliteit, Stikstofdepositie, Bodem en Geluid. Er vindt een uitbreiding plaats van de vereiste onderzoeken bij de ruimtelijke plannen. In de afgelopen jaren heeft dit geleid tot een tekort. Een voorstel voor de Voorjaarsnota 2016 wordt voorbereid.
Ontwikkelbestemmingsplannen
Ontwikkelbestemmingsplannen worden opgesteld ten behoeve van de inpassing van incidentele ruimtelijke projecten. Deze ontwikkelingen worden soms geïnitieerd door de gemeente zelf, maar vooral door initiatieven van ontwikkelaars, woningbouwcorporaties en particuliere investeerders. Als ontwikkelingen niet in eerder vastgestelde planologische kaders passen, kunnen ze mogelijk gemaakt worden met het opstellen van een nieuw bestemmingsplan. Meestal wordt dan een voortraject doorlopen conform het Utrechts Plan Proces, waarbij inhoud, participatie en bestuurlijk weging leiden tot richting in de ruimtelijke ontwikkeling. Bij een gewenste ruimtelijke ontwikkeling wordt een ontwikkelbestemmingsplan opgesteld. De kosten voor deze ontwikkelbestemmingsplannen worden betaald door de initiatiefnemers zelf (via leges).
In 2015 zijn er 24 bestemmingsplannen vastgesteld, waaronder het Prinses Maxima Centrum, het Nieuwe Zandpad en Rijnenburg. Van deze 24 bestemmingplannen zijn er vijf actualiseringsplannen zoals Oog in Al en Lunetten. Daarnaast zijn er acht bestemmingsplannen als ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Voorbeelden hiervan zijn Beiroetdreef en Kanaalweg 59. Er is in 2015 aan vijftien beroepszaken bij de Raad van State gewerkt, zoals Lage Weide, Haarzuilens en bijvoorbeeld in het Noordgebouw.
Vastgestelde plannen | |
---|---|
1 | De Woerd |
2 | Dorpeldijk, Haarzuilens |
3 | Rijnenburg |
4 | Mariaplaats 14 |
5 | Paardenveld |
6 | Van Sijpesteijnkwartier, Jaarbeursplein |
7 | Vleuterweide, De Erven, uitwerking |
8 | Actualisering Oog in Al en Lunetten |
9 | Schermerhornstraat en omgeving deel II, Lauwerecht |
10 | Fruitbuurt Noord Ondiep |
11 | Noordgebouw, Stationsgebied |
12 | KPN Campus Fockema Andreaelaan, Rubenslaan en omgeving |
13 | Alendorperweg 47-49, Máximapark, Leidsche Rijn |
14 | Kaatstraat 1, Pijlsweerd |
15 | Willem Dreeslaan 14-18, Lauwerecht |
16 | Het nieuwe Zandpad |
17 | Reparaties beheersverordeningen |
18 | Van Esveldstraat, Zeeheldenbuurt, Hengeveldstraat en omgeving |
19 | Prinses Maxima Centrum |
20 | Zandweg, Castellumlaan De Meern |
21 | Wijzigingsplan Amsterdamsestraatweg 223 |
22 | Fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal, eerste wijziging |
23 | Wijzigingsplan WTC Utrecht |
24 | Uitwerkingsplan Vleuterweide, De Erven |
Lopende ontwerp plannen in 2015 | |
1 | Rijnsweerd Maarschalkerweerd 1e herziening |
2 | Beiroetdreef |
3 | Centrum Kanaleneiland vlek 4 en 5 |
4 | Zuidgebouw |
5 | Kanaalweg 59 |
6 | HOV-baan Transwijk Z80 |
7 | Hoge Woerd, 1e herziening |
8 | Nedal KWS |
Lopende plannen in 2015 bij de RvS: | |
1 | Haarzuilens |
2 | Rijnenburg |
3 | Lage Weide |
4 | Mariaplaats |
5 | KPN Campus |
6 | Wilhelminapark/Buiten Wittevrouwen |
7 | Nieuwe Zandpad |
8 | Reparatieplan 2015 |
9 | Noordgebouw |
10 | De Wetering |
11 | Bedrijventerrein Oudenrijn |
12 | Van Esveldstraat |
13 | Schermerhornstraat deel 1 |
14 | Mesos Overvecht |
15 | Mega bioscoop |
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.2 | Aandeel bestemmings-plannen jonger dan tien jaar | Gemeente Utrecht | - | 100% | 97% |
P1.1.1 | Staat niet in begroting 2015 |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-1-1-1 | Verkennen ruimtelijk programma | 0 | 0 | 976 | 976 |
02-1-1-2 | Opstellen van stedelijke kaders | 567 | 536 | 376 | -160 |
Baten totaal | 567 | 536 | 1.351 | 816 | |
Lasten | |||||
02-1-1-1 | Verkennen ruimtelijk programma | -4.032 | -5.049 | -2.724 | -2.326 |
02-1-1-2 | Opstellen van stedelijke kaders | 1.821 | 1.790 | 1.670 | 120 |
Lasten totaal | -2.211 | -3.259 | -1.054 | -2.205 | |
Saldo baten en lasten | 2.778 | 3.795 | 2.405 | -1.390 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | 2.778 | 3.795 | 2.405 | -1.390 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Verkennen en organiseren van het ruimtelijk programma (strategische agenda, structuurvisies en lobby)
Deze doelstelling bestaat uit een paar delen. Ten eerste het budget voor Strategie. De geraamde lasten op het werkbudget Strategie zijn conform de planning aan de strategische agenda besteed. Daarnaast is in 2015 incidenteel 0,2 miljoen euro en 0,2 miljoen euro structureel beschikbaar gesteld voor de transitie en strategische producten ruimtelijke keten. Dit budget is gebruikt voor Beter Bestemmen en RSU en in mindere mate voor de Transitie en Alliantie Oost. Tot slot zijn onder deze doelstelling ook de negatieve lasten (en niet begrote, gerealiseerde baten) opgenomen die samenhangen met de verdeling van de uitname van overhead en de invulling van taakstellingen. Deze lasten zijn in de loop van het jaar toegerekend aan de producten; een totaalbedrag van 1,4 miljoen euro. Bestaande uit taakstellingen (0,8 miljoen euro), loonkosten (0,3 miljoen euro) en overhead (0,4 miljoen euro) is niet toegerekend.
Opstellen van stedelijke kaders (bestemming- en omgevingsplannen)
In 2015 zijn minder leges geïnd dan verwacht. Hierdoor zijn de baten 0,160 miljoen euro lager dan begroot. Afwikkeling van een aantal plannen vindt in 2016 plaats met als gevolg dat de lasten 0,123 miljoen euro lager zijn dan begroot.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Verkennen ruimtelijk programma | |||||
6380 | Bedrijfsmiddelen REO | 0 | 0 | 976 | 976 |
Opstellen van stedelijke kaders | |||||
6359 | Gebiedsontwikkeling JZ | 567 | 536 | 376 | -160 |
6383 | Beleidsontwikkeling Grondzaken | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 567 | 536 | 1.351 | 816 | |
Lasten | |||||
Verkennen ruimtelijk programma | |||||
6380 | Bedrijfsmiddelen REO | -5.154 | -6.294 | -3.918 | -2.376 |
6405 | Strategie | 1.122 | 845 | 844 | 2 |
6403 | Stedenbouw | 0 | 400 | 351 | 49 |
Opstellen van stedelijke kaders | |||||
6383 | Beleidsontwikkeling Grondzaken | 194 | 194 | 197 | -3 |
6359 | Gebiedsontwikkeling JZ | 1.627 | 1.596 | 1.473 | 123 |
Lasten totaal | -2.211 | -3.259 | -1.054 | -2.205 | |
Saldo baten en lasten | 2.778 | 3.795 | 2.405 | -1.390 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | 2.778 | 3.795 | 2.405 | -1.390 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Een optimale verdeling van het ruimtelijk programma en daaraan gekoppelde middelen over de verschillende onderdelen van de stad
Beheer van erfpachtcontracten en afstoten van gemeentelijk bezit
Eind januari 2015 heeft de gemeenteraad besloten dat de Gemeente Utrecht stopt met de gronduitgifte in erfpacht voor projecten en nieuwbouw waarin wonen de hoofdfunctie vormt. Voor bestaande situaties en andere functies dan wonen is er nog sprake van erfpacht, dat wil zeggen dat het volledig gebruik van het onroerend goed, tegen een vergoeding, aan de erfpachter ten goede komt. Door een wijziging van het gebruik of de bestemming van de grond, bijvoorbeeld door sloop, uitbreiding of functiewijziging, kan een waardestijging van de grond ontstaan. Deze waardestijging, de zogenaamde meerwaarde, dient op basis van de erfpachtovereenkomst aan de gemeente, de erfverpachter, afgedragen te worden. Daar waar in 2015 sprake is geweest van een wijziging van gebruik en/of bestemming is de eventueel ontstane meerwaarde in rekening gebracht.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Ontvangen meerwaardeafdracht (uit erfpachtconversie en bestemmingswijziging) | gemeente | n.v.t. | 1,5 miljoen euro | 20 miljoen euro |
In 2015 is voor 356 bestemmingswijzigingen de meerwaarde in rekening gebracht. Een belangrijk deel (247) van deze bestemmingswijzigingen heeft betrekking op de verkoop van corporatiebezit. Bij de verkoop van corporatiebezit verandert de bestemming van 'sociale huurwonig' in 'woning'. Daarnaast hebben er 70 conversies plaatsgevonden waarbij een tijdelijk erfpachtrecht of een erfpachtrecht met een jaarlijkse of periodieke canon omgezet zijn naar een eeuwigdurend erfpachtrecht. In 2015 zijn de resterende erfpachtcontracten van de corporatie Bo-Ex, waarvoor de canon nog niet eeuwigdurend was afgekocht, omgezet naar een eeuwigdurend afgekocht contract. Aangezien de meeste erfpachtcontracten inmiddels omgezet zijn in een eeuwig afgekochte erfpachtovereenkomst zullen de inkomsten als gevolg van conversies incidenteel van karakter worden.
Ten behoeve van de taakstelling Uitgifte Vastgoed is het de doelstelling om in de periode 2011 tot en met 2015 vastgoed te verkopen met een netto resultaat van 20 miljoen euro. De totale verkoopopbrengst in 2015 is 4,9 miljoen euro waarvan na aftrek van de boekwaarde en de gekapitaliseerde verhuuropbrengsten 3,3 miljoen euro ten behoeve van taakstelling Uitgifte Vastgoed ingezet kan worden.Dit betreft vooral de verkoop van tien panden. In het hoofdstuk 'Vastgoed' vindt u daar meer informatie over.
Tot en met februari 2015 werd grond in de Gemeente Utrecht uitgegeven in erfpacht. Met ingang van 1 februari wordt de grond ten behoeve van koopwoningen in volle eigendom geleverd. Daarnaast is er in november 2015 het besluit genomen om bestaande erfpachtcontracten met de bestemming 'wonen' de mogelijkheid te geven de bloot eigendom van de grond te verwerven. Het beheer van de bestaande contracten en het handhaven van de contracten is onderdeel van deze prestatiedoelstelling. Het beheer bestaat uit het administratief verwerken van wijzigingen in lopende contracten en het innen van de erfpachtcanons. Aan het beheer van contracten waarbij de canon voor eeuwig is afgekocht zijn geen kosten verbonden. Daarnaast moeten voor de niet afgekochte erfpachtcontracten periodiek de erfpachtcanons worden herzien. In de overeengekomen erfpachtvoorwaarden is geregeld hoe dit moet gebeuren. Daar waar dit in 2015 aan de orde was, zijn de administratieve wijzigingen verwerkt, de periodieke canon betalingen gefactureerd en de herzieningen conform de contractvoorwaarden afgewikkeld.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.2 | Netto jaarlijkse opbrengst uitgifte gemeentelijk bezit (in periode 2011-2015) | gemeente | n.v.t | 4,3 miljoen euro | 3,8 miljoen euro |
P1.2.1 | Staat niet in begroting 2015 |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-1-2-3 | Erfpachtcontracten en -beheer | 10.486 | 10.397 | 10.621 | 224 |
02-1-2-1 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 7.376 | 7.376 | 52.335 | 44.959 |
02-1-2-2 | Uitgiftes van gemeentelijk bezit | 620 | 620 | 4.964 | 4.344 |
Baten totaal | 18.482 | 18.393 | 67.920 | 49.527 | |
Lasten | |||||
02-1-2-3 | Erfpachtcontracten en -beheer | 5.476 | 5.332 | 5.622 | -291 |
02-1-2-1 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 5.896 | 5.896 | 32.343 | -26.447 |
02-1-2-2 | Uitgiftes van gemeentelijk bezit | 620 | 620 | 1.130 | -510 |
Lasten totaal | 11.992 | 11.848 | 39.095 | -27.247 | |
Saldo baten en lasten | 6.490 | 6.545 | 28.825 | 22.280 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | 6.490 | 6.545 | 28.825 | 22.280 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Op verzoek en indien passend in ruimtelijke doelstellingen toepassen van conversies en bestemmingswijzigingen
In 2015 is een positief resultaat gerealiseerd. Met name de conversie waarbij de restende erfpachtrechten van de corporatie BO-EX’91 met een netto resultaat op lasten en baten van 15 miljoen euro zijn omgezet naar een eeuwigdurend afgekocht contract heeft hieraan bijgedragen. Het resterende resultaat van 3,5 miljoen euro is behaald door bestemmingswijzigingen ten behoeve van de verkopen van corporatiebezit, een omvangrijke conversie van een bestaand erfpachtrecht en het wijzigingen van de bestemming van twee bestaande erfpachtrechten. Al deze opbrengsten zijn incidenteel van aard.
Uitgeven van gemeentelijk bezit
De verantwoording van de taakstelling verkoop gemeentelijke eigendommen van in totaal 4,3 miljoen euro in 2015 vindt plaats onder deze prestatiedoelstelling. Het verkoopresultaat op panden en overige uitgiftes van gemeentelijke eigendommen bedraagt in 2015 na aftrek van de boekwaarde 3,834 miljoen euro. Dit resultaat is het saldo van het voordeel op de baten van 4,344 miljoen euro en het nadeel op de lasten van 0,510 miljoen euro. Het negatieve effect van de verkopen op de structurele exploitatie van gemeentelijk bezit is 0,037 miljoen euro.
In 2012 heeft een uitgifte plaatsgevonden waarbij overeen is gekomen dat de koper de niet benodigde gronden aan de gemeente terug mag leveren. De koper heeft aangegeven in 2016 in het kader van deze afspraak percelen grond aan de gemeente te willen verkopen. De geraamde koopprijs bedraagt 0,350 miljoen euro en zal in 2016 ten laste komen van deze doelstelling.
Ontvangen van de erfpachtcanons, administratieve behandelingen en handhaven van bepalingen van de erfpachtcontracten
Binnen het erfpachtbeheer is sprake van een incidentele last behorende bij een bestuursopdracht, opbrengsten uit erfpachtherzieningen en hogere apparaatskosten. In november 2015 is het besluit genomen om burgers de mogelijkheid te geven om voor bestaande erfpachtcontracten met de bestemming 'wonen' de bloot eigendom van de grond te verwerven. De kosten van het opzetten en invoeren van de nieuwe leveringsvoorwaarden bedragen 0,200 miljoen euro. In het tarief van 350 euro als vergoeding voor de gemeentelijke behandelingskosten is een opslag inbegrepen ter dekking voor genoemde initiële kosten. Afhankelijk van het aantal leveringen in een jaar leidt dit tot een positieve bijdrage aan het resultaat op het erfpachtbeheer. Verder is er sprake van een hogere opbrengst van 0,200 miljoen euro als gevolg van herzieningen binnen bestaande erfpachtcontracten. Daarnaast vereiste de vervanging van het contractregistratiesysteem samen met het beheer en herzien van de erfpachtcontracten een hogere ambtelijke inzet dan gebruikelijk. Per saldo is er sprake van een negatief resultaat van 0,065 miljoen euro.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Erfpachtcontracten en -beheer | |||||
6384 | Erfpachtbeheer | 10.486 | 10.397 | 10.621 | 224 |
Conversies en bestemmingswijzigingen | |||||
6385 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 7.376 | 7.376 | 52.335 | 44.959 |
Uitgiftes van gemeentelijk bezit | |||||
6387 | Uitgiftes | 620 | 620 | 4.964 | 4.344 |
Baten totaal | 18.482 | 18.393 | 67.920 | 49.527 | |
Lasten | |||||
Erfpachtcontracten en -beheer | |||||
6384 | Erfpachtbeheer | 5.476 | 5.332 | 5.622 | -291 |
Conversies en bestemmingswijzigingen | |||||
6385 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 5.896 | 5.896 | 32.343 | -26.447 |
Uitgiftes van gemeentelijk bezit | |||||
6387 | Uitgiftes | 620 | 620 | 1.130 | -510 |
Lasten totaal | 11.992 | 11.848 | 39.095 | -27.247 | |
Saldo baten en lasten | 6.490 | 6.545 | 28.825 | 22.280 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | 6.490 | 6.545 | 28.825 | 22.280 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Versterken van de vitaliteit en leefbaarheid van de stad
Ruimtelijke kwaliteit van de bestaande stad versterken
In 2015 is de woningmarkt verder hersteld. We zien dat vooral ook beleggers geïnteresseerd zijn om (in samenwerking met een ontwikkelaar) in Utrecht middeldure huurwoningen te ontwikkelen. In 2015 is er bruto aantal van 2.378 woningen toegevoegd aan de totale woningvoorraad van Utrecht. Van deze woningen zijn er 628 gerealiseerd in de wijken 9 en 10 en 1.750 woningen in het overige deel van de stad. Onder de bruto toegevoegde woningen worden de toegevoegde woningen (zelfstandige en onzelfstandige eenheden) door nieuwbouw, splitsingen en samenvoegingen verstaan. Tijdelijke eenheden zijn niet meegerekend.
In 2015 is een fors aantal nieuwe woningen in aanbouw genomen. Voor het binnenstedelijk gebied gaat het om ruim 1.400 woningen inclusief transformatieprojecten. Het project Zijdebalen is van start gegaan met de bouw van de eerste fase bestaande uit 235 (middeldure) huur- en koopwoningen (appartementen en herenhuizen). De bouw van Kop van Lombok fase 2 met 93, veelal middeldure, huurappartementen is gestart en ook op het Veemarktterrein zijn veel nieuwe woningen in aanbouw gegaan. Mitros is begonnen met de bouw van 117 eengezinswoningen (sociale huur en koop) rondom het Queeckhovenplein. Aan de Ravellaan 96 is een voormalig gemeentekantoor verbouwd naar 180 studentenwoningen. Hierdoor is ook in 2015 een forse bijdrage geleverd aan vergroten van het aanbod betaalbare woningen.
Naast woningen is in 2015 ook het aanbod aan voorzieningen vergroot. Er zijn nieuwe schoolgebouwen in gebruik genomen in Overvecht en Kanaleneiland en ook de moskee op de Kop van Lombok heeft in 2015 haar deuren geopend. Ten aanzien van de detailhandel is de officiële opening van de fors uitgebreide Ikea een mijlpaal.
Ook in 2015 werden op tal van locaties in de stad initiatieven voor herontwikkeling genomen door creatief/sociaal ondernemers, bewoners en andere betrokkenen. In de Vlampijpzone werd gewerkt aan de ontwikkeling van ’t Hof van Cartesius, MeerMerwede werkte samen met gemeente en andere betrokkenen plannen voor de gebiedsontwikkeling van Merwedekanaalzone 5, Expodium zette met het jaarprogramma ‘Unmaking the Netherlands’ niet alleen het Werkspoor-/Cartesiusgebied positief op de kaart, maar droeg door lezingen en andere bijeenkomsten ook bij aan kennisuitwisseling over gebiedsontwikkeling-nieuwe-stijl. Tijdens - op initiatief van de gemeenteraad georganiseerde - expertmeetings werden door de Utrechtse Ruimtemakers en andere deelnemers ideeën gevormd over Samen Stadmaken.
2015 was het laatste jaar voor de afspraken uit Bouwen aan de Stad (samenwerkingsafspraken met corporaties. Daarin is onder andere vastgelegd dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg van de hoofdinfrastructuur bij integrale herontwikkelingslocaties (sloop-nieuwbouw). In 2015 is dat niet aan de orde geweest, maar heeft de gemeente aansluitend aan renovaties wel de openbare ruimte opnieuw ingericht. De oplevering van de opnieuw ingerichte openbare ruimte bij de Kwango-, Zebra- en Gambiadreef is daar een voorbeeld van.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Bruto toegevoegde woningen in bestaand stedelijk gebied | BAG, Uitvoeringsprogramma | n.v.t. | 1.900 | 1.750 |
Binnenstedelijk ontwikkelen is inhoudelijk complex. Milieurandvoorwaarden (lucht, geluid en bodem), de noodzaak tot extra investeren in kwaliteit en het belang van een intensief participatietraject zijn bepalende variabelen voor de haalbaarheid en de voortgang van de projecten. In 2015 is de vraag uit de markt aanzienlijk toegenomen om te starten met nieuwe projecten. Ter illustratie: in december 2014 werd er voor 21 initiatieven gewerkt aan een startdocument. In december 2015 ging het om 44 nieuwe initiatieven. We zien de laatste jaren ook steeds meer ‘nieuwe’ initiatiefnemers. Het gaat dan om andere samenwerkingsvormen zoals een collectief of coöperatie van bewoners en/of z.z.p.’ers. Deze factoren samen betekenen een forse intensivering van het werk aan de afzonderlijke projecten voor zowel de initiatiefnemer als de gemeente.
In 2015 is een projectatelier van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam gehouden voor Utrecht. Het biënnale thema 'The Next Economy' is voor Utrecht ingevuld met als specifieke richting 'de gezonde stad'. Er is in 2015 een aantal publieke presentaties met debat gehouden over de voortgang van dit projectatelier. De afronding is in 2016.
Op 15 december 2015 is door het college ban B en W de Ketenaanpak Openbare Ruimte vastgesteld. Hierin is vastgelegd dat er drie kwaliteitsniveaus worden nagestreefd in Utrecht; Domstad, Domstad Bijzonder en Utrechtse Allure. Tevens is er een inhoudelijke hoofdstructuur voor de openbare ruimte vastgesteld (gebaseerd op verschillende sectorale beleidsdocumenten. De ketenaanpak is in nauwe samenwerking tussen alle gemeentelijke partijen in het ruimtelijke domein opgesteld waardoor de samenhang tussen inrichting, gebruik en beheer is geborgd. Het is een belangrijke stap in het sluiten van de ruimtelijke keten.
Meerjarenprogramma Stedelijke Ontwikkeling (MPSO)
In het MPSO wijk 1 tot en met 8 zijn circa 100 complexe bouwprojecten en gebiedsontwikkelingen opgenomen. Dit betreft vooral de particuliere bouwinitiatieven, de binnenstedelijke grondexploitaties en de projecten van de corporaties. De corporatieprojecten bestaan uit sloop en vervangende nieuwbouw, maar voor een groter deel uit renovaties.
Voorbeelden van projecten van de woningcorporaties waar wij in 2015 plannen begeleid hebben, zijn Hart van Lombok, Fruitbuurt Noord en Queeckhovenplein. Deze projecten maken onderdeel uit van het Programma Bouwen aan de Stad. Inmiddels is er met de corporaties een nieuw productieprogramma afgesproken in het kader van de nieuwe prestatieafspraken voor de periode 2016 -2019.
Daarnaast is ook gewerkt aan vele particuliere initiatieven. Voorbeelden van planbegeleiding van dergelijke initiatieven in 2015 zijn Willem Dreeslaan 14 waar ruim 150 appartementen worden gerealiseerd, Kaatstraat 1 (herontwikkeling kantoorpand tot woningbouw) en Winkelcentrum de Gaard waarvan het SPvE is vastgesteld en het bestemmingsplan wordt voorbereid. Andere voorbeelden zijn de herontwikkeling van zorgcentra van Careyn (Rosendael in Overvecht en Tuindorp Oost in Noordoost) en het voormalige Tivoli aan de Oudegracht 245 waarvoor een nieuwe invulling wordt gezocht.
Naast het programma Bouwen aan de Stad en particuliere initiatieven is in het afgelopen jaar ook gewerkt aan binnenstedelijke grondexploitaties. Voorbeelden hiervan zijn het Defensieterrein in de Merwedekanaalzone waar een woonwijk van ongeveer 500 woningen zal worden gerealiseerd. Voor het project Centrumgebied Overvecht is gewerkt aan het SPvE en voor het Nieuwe Zandpad is een nieuwe aanbesteding gestart om een investeerder te vinden. Voor de Van Lieflandlaan is een tender gestart en een ontwikkelaar voor de realisatie van 38 woningen geselecteerd. Op het Veemarktterrein zijn de eerste nieuwbouwwoningen opgeleverd en weer veel nieuwe woningen in aanbouw gegaan.
In 2015 hebben wij bouwrijpe gronden opgeleverd ten behoeve van de realisatie van projecten die onderdeel vormen van het programma Stedelijke Ontwikkeling. Over het financiële verloop van de grondexploitaties wordt de gemeenteraad separaat geïnformeerd in het MPSO. In 2015 is het Veemarktterrein verder ontwikkeld en hebben bouwrijpmaak activiteiten plaatsgevonden in de projecten Gerrit Rietveldcollege, Talmalaan 2e fase en het Victor Hugoplantsoen.
In 2015 is de eerste herprogrammering voor de Reserve Stedelijke Herontwikkeling door de gemeenteraad vastgesteld. Deze reserve bestaat onder andere uit het voormalige Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) en het budget voor het Dynamisch Stedelijk Masterplan (DSM). Bij deze herprogrammering werd duidelijk dat bij het huidige tempo van investeren de reserve eind 2017 nagenoeg leeg zal zijn. Daarom is in de tweede helft van 2015 een verkenning uitgevoerd om de actualisatie van de Ruimtelijke Strategie te verbinden aan een investeringsstrategie. Bij de Voorjaarsnota 2016 rapporteren we over de uitkomsten van deze verkenning.
Vanuit dit budget is in 2015 het volgende opgepakt:
Voor 2015 was ook aanpak van de volgende openbare ruimte projecten gepland:
Voor al deze projecten geldt dat de planvorming (inclusief bewonersparticipatie) meer tijd in beslag heeft genomen dan gepland. De uitvoering zal hierdoor opschuiven naar 2016.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal lopende projecten binnen Stedelijke Ontwikkeling | Uitvoerings- programma | n.v.t | 100 | 136 |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-2-1-2 | Verkopen of in erfpacht geven gronden | 12.734 | 16.990 | 13.106 | -3.884 |
02-2-1-1 | Uitvoering ruimtelijke plannen | 661 | 762 | 1.973 | 1.211 |
02-2-1-3 | Invest. stedelijke herontwikkeling | 6.174 | 2.700 | 2.635 | -65 |
Baten totaal | 19.569 | 20.452 | 17.714 | -2.738 | |
Lasten | |||||
02-2-1-2 | Verkopen of in erfpacht geven gronden | 12.359 | 16.463 | 1.237 | 15.226 |
02-2-1-1 | Uitvoering ruimtelijke plannen | 4.849 | 4.785 | 5.935 | -1.150 |
02-2-1-3 | Invest. stedelijke herontwikkeling | 5.932 | 10.129 | 6.431 | 3.698 |
Lasten totaal | 23.140 | 31.377 | 13.603 | 17.774 | |
Saldo baten en lasten | -3.571 | -10.924 | 4.111 | 15.036 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 2.700 | 2.700 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 4.318 | 14.689 | 11.056 | -3.633 | |
Saldo na mutaties reserves | 748 | 1.065 | 12.467 | 11.402 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Initiëren, begeleiden en stimuleren van de uitvoering van ruimtelijke plannen met betrekking tot wonen, werken en stedelijke functies
Het resultaat op deze prestatiedoelstelling is conform begroting en behaald door strakke sturing en tussentijdse bijstelling van het jaarprogramma Stedelijke Ontwikkeling. In 2015 zijn meer nieuwe intentie- en anterieure overeenkomsten met ontwikkelende partijen in de stad afgesloten dan verwacht. Onderdeel van deze overeenkomsten is het verhalen van de plankosten. Zowel de baten als de lasten zijn hierdoor 0,325 miljoen euro hoger dan begroot. Daarnaast zijn er middelen overgeheveld naar het programma Stationsgebied voor de aansluiting van de westzijde van het Stationsgebied op het Croeselaan-gebied in het kader van de ontwikkeling van het RABO-bank hoofdkantoor. Mede hierdoor is er een toename van de baten en de lasten met 0,881 miljoen euro.
Verkopen of in erfpacht uitgeven van (bouwrijpe) gronden ten behoeve van wonen en werken in de stad
Grondexploitaties zijn meerjarige begrotingen opgenomen in het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO). We laten zien welk deel van de baten en lasten uit grondexploitaties is gerealiseerd. Een deel van de geplande werkzaamheden wordt in 2016 uitgevoerd. Dat houdt in dat de lasten en baten ook later worden gerealiseerd. Per saldo laat dit product, ten opzichte van de begroting, een verschil zien van 11,342 miljoen euro. Dit saldo bestaat uit de volgende onderdelen:
Een tweetal projecten is in 2015 afgesloten met een negatief saldo. Het negatieve resultaat is gedekt uit de voorziening negatieve grondexploitaties. Het betreft de grondexploitaties GVU Europalaan (0,091 miljoen euro) en Groenewegterrein Zuid (0,790 miljoen euro). Om de voorziening negatieve grondexploitaties op het bij de actualisatie van de grondexploitaties voor het MPSO bepaalde niveau te brengen, is een onttrekking aan de voorziening negatieve grondexploitaties gedaan van 1,661 miljoen euro. Bij de Voorjaarsnota 2016 zal, bij de bestuurlijke behandeling van het MPSO, de actuele stand van de afzonderlijke projecten worden toegelicht. |
Stimulering herontwikkeling en verbetering openbare ruimte bij herontwikkelingslocaties
Nadat in 2014 de resterende ISV-, BLS- en BWS-middelen toegevoegd zijn aan de reserve Stedelijke Herontwikkeling is in 2015 de eerste herprogrammering van deze reserve vastgesteld door de gemeenteraad. Volgens de bijbehorende planning is een bedrag van 10,129 miljoen euro aan lasten begroot. De gerealiseerde lasten bedragen 6,431 miljoen euro. Een aantal projecten (Stationsgebied Overvecht, Fruitbuurt Noord, Bomenbuurt, Startblok en Max) heeft een langere planvorming dan verwacht, waardoor de uitvoering doorschuift naar 2016 en de lasten lager zijn dan begroot.
De baten betreffen een ontvangen subsidie voor het project Zijdebalen. Deze subsidie is toegevoegd aan de reserve Stedelijke Herontwikkeling en in 2015 opgenomen in de herprogrammering van deze reserve.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Er is 3,633 miljoen euro minder onttrokken aan de reserve Stedelijke Herontwikkeling dan begroot, omdat een aantal projecten later worden opgeleverd. Deze middelen zullen in 2016 worden besteed.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Verkopen of in erfpacht geven gronden | |||||
6381 | Grondexploitaties | 12.734 | 16.990 | 13.106 | -3.884 |
Uitvoering ruimtelijke plannen | |||||
6400 | Gebiedsmanagement | 661 | 762 | 1.973 | 1.211 |
Invest. stedelijke herontwikkeling | |||||
6401 | ISV en DSM | 6.174 | 2.700 | 2.635 | -65 |
Baten totaal | 19.569 | 20.452 | 17.714 | -2.738 | |
Lasten | |||||
Verkopen of in erfpacht geven gronden | |||||
6381 | Grondexploitaties | 12.359 | 16.463 | 1.237 | 15.226 |
Uitvoering ruimtelijke plannen | |||||
6400 | Gebiedsmanagement | 4.326 | 4.323 | 5.529 | -1.206 |
6402 | Stedenbouw en planologie | 523 | 462 | 406 | 56 |
Invest. stedelijke herontwikkeling | |||||
6401 | ISV en DSM | 5.932 | 10.129 | 6.431 | 3.698 |
Lasten totaal | 23.140 | 31.377 | 13.603 | 17.774 | |
Saldo baten en lasten | -3.571 | -10.924 | 4.111 | 15.036 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 2.700 | 2.700 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 4.318 | 14.689 | 11.056 | -3.633 | |
Saldo na mutaties reserves | 748 | 1.065 | 12.467 | 11.402 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke plannen | Bijdrage aan lokaal platform/ initiatieven voor onderzoek, debat, en infovoorziening over architectuur, stedenbouw en landschap | 115 | 105 | 10 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Initiëren, begeleiden en stimuleren van de uitvoering van ruimtelijke herontwikkelingsplannen | 115 | 105 | 10 | |||
Initiatieven uit samenleving | Aansluiten bij initiatieven uit de samenleving | 500 | 0 | 500 | ||
Gebiedsontwikkeling nieuwe stijl | Kennisontwikkeling, netwerk en experimenten (gebiedsontwikkeling nieuwe stijl) | 300 | 0 | 300 | ||
Bijdrage vastgoedontwikkeling Openbare ruimte | Parkeervoorziening Transwijk, Kleine wijk, Centrumgebied Kanaleneiland | 0 | 636 | -636 | ||
Project gebiedsontwikkeling Rotsoord | Watertoren Heuveloord | 0 | 225 | -225 | ||
Krachtwijken | Subsidies voor de uitvoering van de wijkactieplannen | 0 | 453 | -453 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.2 Investeren in stedelijke herontwikkeling mede door ondersteuning van (nieuwe) partijen | 800 | 1.314 | -514 | |||
Totaal Subdoelstelling | 915 | 1.419 | -504 |
Bedragen zijn in duizenden euro’s.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Versterken van de vitaliteit en leefbaarheid van de stad
Verbeteren van huisvesting bijzondere doelgroepen en vergroten kansen op de woningmarkt voor woningzoekenden
De kansen op de woningmarkt voor doelgroepen zijn vergroot door verruiming van het aanbod. Er zijn 2.378 woningen toegevoegd aan de totale woningvoorraad van de stad. In 2016 zal de grens van 150.000 woningen worden bereikt. Het stijgend aantal nieuwbouwwoningen is een antwoord op de grotere druk op de woningmarkt, met stijgende prijzen. Hierdoor neemt de investeringsbereidheid bij ontwikkelaars toe.
Een aantal groepen heeft specifiek van de verruiming van de voorraad geprofiteerd. Zo zijn er 835 (semi)permanente zelfstandige en onzelfstandige studentenwoningen opgeleverd. Aanvullend zijn er 120 tijdelijke eenheden gerealiseerd door middel van transformatie. Dit resulteert in een totaal van 955 tijdelijke en (semi)permanente studenteneenheden. Dit is conform de doelstelling voor 2015.
Utrecht is in vergelijking met andere steden ook zeer succesvol in het beleggershuursegment. Uit CBS-gegevens blijkt dat in Utrecht in de eerste 9 maanden van 2015 1.168 (inclusief LR) bouwvergunningen zijn afgegeven voor beleggershuurwoningen. Uit de markt krijgen we complimenten voor het succesvolle actieplan beleggershuur van de gemeente.
Ook zelfbouwers profiteerden van het grotere aanbod. Er zijn 38 woningen via (collectief) particulier opdrachtgeverschap gerealiseerd. Dat is beduidend meer dan de 30 die waren verwacht.
De verbeterde doorstroming op de woningmarkt resulteerde in een onverwacht groter aantal startersleningen. Dit heeft geen financiële gevolgen. Het plafond voor de startersleningen zal wel eerder worden bereikt dan verwacht.
Voor de bewoners die zijn aangewezen op de sociale huurmarkt is de positie verbeterd door de vaststelling van een nieuwe huisvestingsverordening. Hierdoor worden woningen gerichter toegewezen en wordt scheefwonen tegengegaan. De zoektijd voor een sociale huurwoning is minder hard gestegen dan verwacht.
Daarnaast is de positie van de laagste inkomens (onder de 34.678 euro) verbeterd omdat wij hebben ingezet op de betaalbaarheid van het wonen. De corporaties hebben, op ons initiatief, daartoe in 2015 de stijging van de huurprijzen gematigd.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Bruto toegevoegde woningen (inclusief Leidsche Rijn) | CBS/BAC of Afdelingen Wonen | n.v.t. | 1.300 | 2.378 |
E2.2.1 | Zoektijd huurwoning aanbodsysteem in jaren | Bestuursinformatie GU | n.v.t. | 4,3 | 4,1 |
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal gerealiseerde studentenwoningen | Afdeling wonen gemeente Utrecht | - | 1.000 | 955 |
Toelichting: | |||||
P2.2.1 | Huurteam Utrecht | Afdeling wonen gemeente Utrecht | n.v.t. | 500 | 498 |
P2.2.1 | Aantal certificaten Politie Keurmerk Veilig Wonen | Afdeling wonen gemeente Utrecht | n.v.t. | 1.500 | 1.696 |
P2.2.1 | Aantal verstrekte startersleningen | Afdeling wonen gemeente Utrecht | n.v.t. | 175 | 243 |
P2.2.1 | Aantal woningen gerealiseerd met zelfbouw | n.t.b. | n.t.b. | 30 | 38 |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-2-2-1 | Huisvesting bijzondere doelgroepen | 0 | 0 | 1.407 | 1.407 |
Baten totaal | 0 | 0 | 1.407 | 1.407 | |
Lasten | |||||
02-2-2-1 | Huisvesting bijzondere doelgroepen | 3.372 | 6.682 | 4.848 | 1.835 |
Lasten totaal | 3.372 | 6.682 | 4.848 | 1.835 | |
Saldo baten en lasten | -3.372 | -6.682 | -3.440 | 3.242 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 3.588 | 3.588 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.372 | -3.094 | 148 | 3.242 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Met partners samenwerken aan en stimuleren van huisvesting voor bijzondere doelgroepen en uitvoering van regionale en lokale afspraken
De lasten zijn 1,835 miljoen euro lager dan begroot. De beschikte subsidiebijdragen vanuit het Stimuleringsfonds woningbouwproductie van 3,588 miljoen euro zijn voor 0,144 miljoen gerealiseerd en voor 0,381 miljoen euro lager vastgesteld. Ofwel een bedrag van 3,444 miljoen euro lagere lasten. De rentelasten zijn 1,274 miljoen euro hoger omdat deze niet worden begroot. De subsidies uit het Fonds Toevoegen Woonruimte zijn 0,690 miljoen euro hoger. De ontvangen onttrekkingsgelden bedragen 0,435 miljoen euro. Per saldo zijn de lasten 0,255 miljoen euro hoger. De uitvoeringskosten SVn Startersleningen bedraagt 0,145 miljoen euro. De overige lasten zijn in totaal 0,065 miljoen euro lager dan begroot.
De baten zijn 1,407 miljoen euro hoger dan begroot vanwege interne rentevergoedingen 0,618 miljoen euro over de reserves Stimulering Volkshuisvesting, het Woonfonds en het Renovatie Stimuleringsfonds. De opgebrachte rente van de uitstaande startersleningen bedraagt 0,682 miljoen euro. De opbrengst leges vanwege de leegstandswet bedraagt 0,031 miljoen euro. Saldo lopende rekening van het Nationale Restauratiefonds bedraagt 0,045 miljoen euro en de subsidie voor woonwagen standplaatsen 0,008 miljoen euro. Tenslotte een incidentele administratieve bate van 0,023 miljoen euro.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Huisvesting bijzondere doelgroepen | |||||
6273 | Wonen | 0 | 0 | 1.407 | 1.407 |
Baten totaal | 0 | 0 | 1.407 | 1.407 | |
Lasten | |||||
Huisvesting bijzondere doelgroepen | |||||
6273 | Wonen | 3.372 | 6.682 | 4.848 | 1.835 |
Lasten totaal | 3.372 | 6.682 | 4.848 | 1.835 | |
Saldo baten en lasten | -3.372 | -6.682 | -3.440 | 3.242 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 3.588 | 3.588 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.372 | -3.094 | 148 | 3.242 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Toevoegen Woonruimte | Fonds Toevoegen Woonruimte voor uitbreiding woonvoorraad bestaande bouw | 1.200 | 742 | 458 | ||
Politie Keurmerk Veilig Wonen | Subsidie op verkrijgen van Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW) bestaande woningen | 75 | 73 | 2 | ||
Doelgroepen | Stedelijke huurders participatie en vertegenwoordiging, informatiepunt studentenhuisvesting | 85 | 70 | 15 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.2.1 Huisvesting bijzondere doelgroepen | 1.360 | 885 | 475 | |||
Totaal Subdoelstelling | 1.360 | 885 | 475 |
Bedragen zijn in duizenden euro’s.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Krachtwijken: Duurzame verbetering van de woon- en leefsituatie in de Krachtwijken Kanaleneiland, Overvecht, Ondiep en Zuilen-Oost
Verbetering van de situatie van en het perspectief voor bewoners op het gebied van wonen, werken, leren, integreren, veiligheid en gezondheid in de Krachtwijken
De aanpak in genoemde wijken en buurten is geïntegreerd in de wijkactieprogramma’s die voor alle wijken worden opgesteld. Uit de monitor blijkt, dat de aanpak zijn vruchten afwerpt: sinds de start in 2008 zijn op de meeste terreinen positieve ontwikkelingen zichtbaar. Zo zijn buurtoordeel en sociale samenhang verbeterd, wordt er minder jongerenoverlast ervaren en is het percentage jongeren met een startkwalificatie gestegen. Uit de meest recente monitor, die van 2014, wordt duidelijk dat er nog geen sprake is van stabiele verbeteringen. Zo zijn in een aantal wijken de buurtonveiligheidsgevoelens weer gestegen, is de doorstroom naar HAVO/VWO gedaald en zijn er weer meer mensen met een negatieve toekomstverwachting. Ook zijn de verschillen met andere wijken in de stad nog aanzienlijk. Met name in Overvecht wordt aandacht gevraagd voor de hardnekkigheid van de problematiek op meerdere terreinen. Daar wordt nu met focusgroepen en een versnellingsgroep aan een aanpak gewerkt. In Zuilen-Oost en Ondiep zijn een aantal fysieke herstructureringsprojecten afgerond of bijna klaar. Bewoners nemen er ook meer eigen initiatief, bijvoorbeeld in de inrichting en onderhoud van de openbare ruimte. Ook in Ondiep gebeurt dit, bijvoorbeeld in de bomenbuurt. In Kanaleneiland is met name ingezet op jeugd en jongeren, onder andere via extra jongerenwerk, vreedzame kinderzone, en toeleiding naar werk (jobcoach).
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Het buurtoordeel Krachtwijken benadert het gemiddelde buurtoordeelcijfer | Inwonersenquête Bestuursinformatie | 2007 | 6,0 | 5,9 |
De aanpak wordt afgebouwd; er is geen sprake meer van aparte programmering. Samen met bewoners en partners uit de wijken zijn in 2015 voor alle wijken wijkactieprogramma’s gemaakt. De aanpak in de krachtwijken is opgenomen in de wijkactieprogramma’s 2015 van Overvecht, Zuidwest en Noordwest.
In de bijlagen bij de verantwoording worden de voortgang van de wijkactieprogramma’s en de bereikte resultaten beschreven. De middelen vanuit het krachtwijkenbudget lopen terug en zullen eind 2017 worden afgebouwd. Geleidelijk wordt een steeds groter deel van de activiteiten uit reguliere middelen gefinancierd. Zo is in Kanaleneiland eerder dan verwacht in 2015 de inzet op ouderparticipatie al uit reguliere middelen gefinancierd, en in Overvecht de inzet op jeugdmaatschappelijk werk.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 |
---|
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-3-1-1 | Uitv.Wijkactieprogr.in de 4 krachtwijken | 0 | 0 | 59 | 59 |
Baten totaal | 0 | 0 | 59 | 59 | |
Lasten | |||||
02-3-1-1 | Uitv.Wijkactieprogr.in de 4 krachtwijken | 3.858 | 5.310 | 4.322 | 988 |
Lasten totaal | 3.858 | 5.310 | 4.322 | 988 | |
Saldo baten en lasten | -3.858 | -5.310 | -4.263 | 1.047 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 1.535 | 488 | -1.047 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.858 | -3.775 | -3.775 | 0 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van wijkactieprogramma's in de vier Krachtwijken met specifieke aandacht voor stimuleren van de wijkeconomie (P6358)
In het voorjaar van 2015 heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de inzet van de resterende middelen voor de jaren 2015-2017. De programmering van de middelen is terug te vinden in de wijkactieprogramma’s van 2015. Op basis hiervan is de begroting aangepast bij de voorjaarsnota 2015 waarbij de lasten zijn verhoogd met 1,535 miljoen euro en is de onttrekking aan de reserve geraamd voor 1,535 miljoen euro. De gerealiseerde lasten zijn lager dan begroot. Zoals toegelicht in onze raadsbrief Overzicht middelen ASW 2016 van 6 november 2015, kenmerk 15.511759, zijn enkele posten die beschikbaar zijn voor de aanpak van de Amsterdamsestraatweg nog niet benut, zoals de 0,500 miljoen euro die de WOM kan inzetten voor de onrendabele top van locatieontwikkelingen of de herinrichting van de openbare ruimte in aansluiting op de herontwikkeling van de watertoren.
Het programma Krachtwijken 2008-2017 wordt komende jaren verder afgerond; succesvolle projecten en activiteiten worden daarbij onderdeel van regulier beleid en reguliere financiering.
Het saldo op deze prestatiedoelstelling bedraagt 0 miljoen euro. De wijkactieprogramma’s 2016 zijn – samen met de programmabegroting 2016 – in het najaar van 2015 aan de gemeenteraad voorgelegd.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Voor de uitvoering van de wijkactieprogramma’s 2015 was een onttrekking aan de reserve Krachtwijken nodig van 0,488 miljoen euro. De resterende middelen blijven beschikbaar voor de afronding van het programma.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Uitv.Wijkactieprogr.in de 4 krachtwijken | |||||
6357 | Krachtwijken | 0 | 0 | 59 | 59 |
Baten totaal | 0 | 0 | 59 | 59 | |
Lasten | |||||
Uitv.Wijkactieprogr.in de 4 krachtwijken | |||||
6358 | Krachtwijken | 3.858 | 0 | 0 | 0 |
6357 | Krachtwijken | 0 | 5.310 | 4.322 | 988 |
Lasten totaal | 3.858 | 5.310 | 4.322 | 988 | |
Saldo baten en lasten | -3.858 | -5.310 | -4.263 | 1.047 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 1.535 | 488 | -1.047 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.858 | -3.775 | -3.775 | 0 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Borgen van de monumentale en cultuurhistorische waarden
Zorgdragen voor de instandhouding van monumentale en cultuurhistorische waarden als integraal onderdeel van de aantrekkelijke stad
Het behoud van monumenten, archeologische en cultuurhistorische waarden hebben wij ondersteund met adviezen, financieringen en subsidies. Herbestemming, waaronder Wonen boven winkels, en duurzaamheid zijn daarbij van steeds groter belang. Een belangrijk voorbeeld van herbestemming is de watertoren op Rotsoord. Naast de restauratie hebben wij ook het verduurzamen van monumenten ondersteund met financieringen uit het Utrechts Restauratiefonds. Ook hebben wij de kerkenregeling beëindigd en de ondersteuning van kerkgebouwen overgeheveld naar ons restauratiefonds. Met deze nu voor alle gemeentelijke monumenten eenduidige en succesvolle financieringsstructuur middels een revolverend fonds is ook de druk op de middelen voor het fonds verder toegenomen. Wij hebben een inventarisatie van winkelpuien in de binnenstad uitgevoerd. Wij hebben opmerkelijke archeologische onderzoeken uitgevoerd en de resultaten daarvan vastgelegd. Mede op basis van die resultaten hebben wij cultuurhistorie ook geïntegreerd in gebiedsontwikkeling en – ruimtelijke - plannen. Een uniek voorbeeld hiervan is het Castellum Hoge Woerd in Leidsche Rijn / De Meern op de locatie van het voormalig Castellum. Wij hebben private initiatieven voor presentatie en visualisatie van cultureel erfgoed ondersteund waarmee de kennis van Utrechts cultureel erfgoed wordt verbreid. Hiermee hebben wij tevens een verdere verbinding van erfgoed en vrijetijdseconomie bewerkstelligd, met bijvoorbeeld oplopende bezoekerscijfers.
Wij hebben cultuurhistorie op diverse niveaus ingezet bij ontwikkelingen in de krachtwijken. Door ondersteuning van eigenaren van gebouwd erfgoed en door de inbreng van cultuurhistorie als informatiebron bij herbestemmingsprojecten en ontwikkelingslocaties. Inventarisaties en aanwijzing van objecten als beschermd gemeentelijk monument hebben om een brede doorsnee van erfgoed te betrekken veelal een bovenwijkse insteek. Een voorbeeld hiervan is de inventarisatie van Wederopbouwarchitectuur in diverse wijken.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E4.1.1 | Aandeel ruimtelijke ordeningsprojecten en bestemmingsplannen waarin cultuurhistorie is geïntegreerd | Afdeling SteM | n.v.t. | 100% | 100% |
Toelichting: |
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P4.1.1 | Verbeteren van 200 in matige / slechte staat verkerende monumenten (meerjarenaanpak) | Registratie projecten | Beleidsplan 2004 | 162 van de 200 | 189 van de 200 |
Toelichting: |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-4-1-1 | Monumentale en cultuurhistorische waarde | 339 | 339 | 1.597 | 1.258 |
Baten totaal | 339 | 339 | 1.597 | 1.258 | |
Lasten | |||||
02-4-1-1 | Monumentale en cultuurhistorische waarde | 2.423 | 2.426 | 4.760 | -2.334 |
Lasten totaal | 2.423 | 2.426 | 4.760 | -2.334 | |
Saldo baten en lasten | -2.084 | -2.087 | -3.162 | -1.076 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 180 | 160 | 160 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.264 | -2.247 | -3.322 | -1.076 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Begeleiden, toetsen, subsidiëren en financieren van monumenten-renovaties en -onderhoud en het borgen van cultuurhistorische waarden in de stad
De lasten nemen met 2,30 miljoen euro toe. De oorzaken zijn:
De baten nemen met 1,25 miljoen euro toe ten opzichte van de actuele begroting.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Monumentale en cultuurhistorische waarde | |||||
6270 | Beh. en gebr. Mon. en Cultuurhist. waard | 339 | 339 | 1.597 | 1.258 |
Baten totaal | 339 | 339 | 1.597 | 1.258 | |
Lasten | |||||
Monumentale en cultuurhistorische waarde | |||||
6270 | Beh. en gebr. Mon. en Cultuurhist. waard | 2.423 | 2.426 | 4.760 | -2.334 |
Lasten totaal | 2.423 | 2.426 | 4.760 | -2.334 | |
Saldo baten en lasten | -2.084 | -2.087 | -3.162 | -1.076 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 180 | 160 | 160 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.264 | -2.247 | -3.322 | -1.076 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Erfgoed | Ondersteuning organisatie Open Monumenten Dag Utrecht en Kerken kijken Utrecht | 48 | 57 | -9 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 4.1.1 Monumenten en cultuurhistorische waarden | 48 | 57 | -9 | |||
Totaal Subdoelstelling | 48 | 57 | -9 |
Bedragen zijn in duizenden euro’s.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan
Veiligheid, leefbaarheid, milieu en gebruik van de bebouwde omgeving voldoen aan wet- en regelgeving
We hebben ervoor gezorgd dat het oprichten, slopen of wijzigen van gebouwen voldoet aan de wettelijke en lokale regelgeving en dat uitvoering van (nieuwe) wet- en regelgeving betrouwbaar, professioneel en klantgericht is. Het leefmilieu hebben wij beschermd tegen aantasting door bedrijfsmatige activiteiten en bodemverontreiniging. Daarnaast hebben wij erop toegezien dat de bebouwde leefomgeving voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en dat woningen uit de kernvoorraad legaal verhuurd en bewoond worden.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E5.1.1 | Staat niet in de programmabegroting2015 | ||||
E5.1.2 | Percentage slechte panden in de kwaliteitsmonitor ten opzichte van de totale voorraad | VTH | 0,5% (2005) | <0,10% | n.b |
Toelichting: |
Alle Wabo-vergunningaanvragen zijn geheel overeenkomstig de prestatiedoelstelling (we toetsen alle vergunningaanvragen, integraal en adequaat volgens vastgestelde protocollen) getoetst. De bouwtechnische toetsen gebeurden geprioriteerd aan de hand van het vastgestelde toetsprotocol 'SUPER'; daarbij kregen veiligheid en gezondheid de hoogste prioriteit. De overige toetsen gebeurden integraal. Deze werkwijze heeft geresulteerd in slechts 15 gegronde bezwaren op een totaal van 2.394 beschikkingen, ofwel 0,63%. Daarmee is ruimschoots voldaan aan de doelstelling voor 2015, te weten <1%.
We hebben programmatisch en conform de handhavingstrategieën toezicht gehouden op de naleving van vergunningen bij de oprichting, asbestverwijdering en sloop of wijziging van gebouwen en op de Milieu wet- en regelgeving bij bedrijven.
We hebben programmatisch en conform de handhavingstrategieën toezicht gehouden op de kwaliteit en het gebruik van bestaande gebouwen en terreinen en hebben opgetreden tegen woonfraude en het illegaal onttrekken van zelfstandige woonruimte.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P5.1.1 | Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen omgevingsvergunningen | VTH | 2011 | <1% | <1% |
P5.1.1 | Gegronde bezwaren en of beroepen op handhavingsbesluiten | VTH | 2013 | <10% | n.b |
P5.1.2 | Uitvoeren bouwtoezicht conform protocol gebaseerd op het landelijk toezichtprotocol | VTH | 100% (2007) | 100% | 85% |
P5.1.2 | Toezicht en handhaving bebouwde omgeving vindt plaats conform handhavingstrategie | VTH | 2011 | 100% | 100% |
P5.1.2 | Handhavingsprogramma bebouwde omgeving realiseren, uitvoeren en evalueren | VTH | 100% (2007) | 100% | 100% |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-5-1-1 | Toetsen en toezicht vergunningaanvragen | 12.419 | 12.735 | 12.770 | 35 |
02-5-1-2 | Toezicht op gebruik en naleving regels | 682 | 898 | 739 | -159 |
Baten totaal | 13.101 | 13.633 | 13.509 | -124 | |
Lasten | |||||
02-5-1-1 | Toetsen en toezicht vergunningaanvragen | 7.544 | 8.010 | 8.014 | -4 |
02-5-1-2 | Toezicht op gebruik en naleving regels | 3.993 | 4.606 | 4.207 | 399 |
Lasten totaal | 11.536 | 12.616 | 12.221 | 395 | |
Saldo baten en lasten | 1.565 | 1.017 | 1.287 | 270 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | 1.565 | 1.017 | 1.287 | 270 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
We houden toezicht op de naleving van de milieuregels, de kwaliteit en het gebruik van de bestaande gebouwen en terreinen
De precario-opbrengsten voor inneming openbare grond is, door minder aanvragen, achtergebleven ten opzichte van de raming. Bij de voorjaarsnota 2015 zijn middelen beschikbaar gesteld voor drie en een half jaar voor aanpak van onder andere huisjesmelkers. Het aanloopjaar 2015 is met name gebruikt ter voorbereiding van dit project. De uitwerking zal vanaf 2016 plaatsvinden. Hierdoor vallen de lasten met 0,250 miljoen euro lager uit. Daarnaast is een voordeel ontstaan door vrijval van een dwangsom.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Toetsen en toezicht vergunningaanvragen | |||||
6277 | Vergunningen | 12.419 | 12.735 | 12.770 | 35 |
Toezicht op gebruik en naleving regels | |||||
6278 | Bouw- en woningtoezicht | 682 | 898 | 739 | -159 |
Baten totaal | 13.101 | 13.633 | 13.509 | -124 | |
Lasten | |||||
Toetsen en toezicht vergunningaanvragen | |||||
6277 | Vergunningen | 7.544 | 8.010 | 8.014 | -4 |
Toezicht op gebruik en naleving regels | |||||
6278 | Bouw- en woningtoezicht | 3.993 | 4.606 | 4.207 | 399 |
Lasten totaal | 11.536 | 12.616 | 12.221 | 395 | |
Saldo baten en lasten | 1.565 | 1.017 | 1.287 | 270 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | 1.565 | 1.017 | 1.287 | 270 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Leidsche Rijn: De stad Utrecht uitgebreid met een stedelijk gebied waar de huidige en komende generaties met plezier kunnen wonen, werken en recreëren
Leidsche Rijn is een stedelijk gebied waar de huidige en komende generaties met plezier kunnen wonen, werken en recreëren
In 2015 hebben wij 628 woningen opgeleverd waarvan elf die niet onder de grondexploitatie Leidsche Rijn vallen, maar wel onder verantwoordelijkheid van Bureau NegenTien. In Het Zand zijn 264 woningen opgeleverd, in Terwijde 36 woningen, in Vleuterweide 40 woningen, in Grauwaart vier woningen, in Hoge Weide 213 woningen en in het Máximapark 60 woningen. Tot nu toe zijn er 21.550 woningen gerealiseerd, wat neerkomt op 68,3% van de te realiseren taak. In de Programmabegroting 2015 gingen we nog uit van 21.142 opgeleverde woningen. Door het optimaliseren van locaties en de toevoeging van programma dat eerder niet meegenomen was komt het totaal aantal woningen in LR waarschijnlijk op meer woningen uit dan de 31.000 waar tot nu toe mee gerekend is. In het MPSO zullen we daar over rapporteren.
Voor het bedrijventerrein Haarrijn zijn in 2015 twee uitgiftes gerealiseerd met een oppervlakte van 6.116 m2 waarmee het totaal op 661.617 m2 komt wat neerkomt op 54,9% van de totaal uit te geven oppervlakte. In de Programmabegroting gingen we uit van 646.348 m2.
Zoals al aangegeven in de Peilstok hebben in 2015 geen transacties in de kantorenmarkt plaats gevonden. In Hoge Weide is plancapaciteit voor kantoren omgezet in woningbouw.
Castellum Hoge Woerd is feestelijk geopend en het theater, horeca, museum, natuur- en milieucentrum (Steede) zijn inmiddels gewaardeerde aanvullingen op de voorzieningen in Leidsche Rijn. Ridderhofstad Den Engh heeft een nieuwe functie gekregen. In 2015 opende daar restaurant Dengh.
In Leidsche Rijn Centrum hebben wij volop gewerkt aan de realisatie van voorzieningen ten behoeve van de wijken Leidsche Rijn en Vleuten- De Meern. Zo zijn bioscoop Cinemec en een tankstation in 2015 opgeleverd en geopend en is in december de Stadsbaantunnel onder het toekomstige Leidsche Rijn Centrum open gesteld als belangrijke noord-zuid autoverbinding. We zijn tevens gestart met de bouw en aanleg van de Vleutensebaan. Naast het gebouw van Axion Continu 'de Ingelanden' hebben we gezorgd dat MAVO TIEN, een school voor voortgezet onderwijs, tijdelijk een plek kon krijgen.
Het Berlijnplein bovenop de A2-tunnel met de historische perronkappen 'Perron 9' is in de zomer van 2015 opgeleverd. In het voorjaar van 2015 is het Informatiecentrum van ASR/Vesteda voor het winkelgebied van Leidsche Rijn Centrum aan de Grauwaartsingel geopend inclusief restaurant. In het verlengde van het besluit om de vestiging van Jumbo in Leidsche Rijn Centrum Kern toe te staan is het metrage te realiseren detailhandel in het centrum gereduceerd.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E6.1.1 | Tevredenheid bewoners | Wijkwijzer 2013 | n.v.t. | 7,0 | 7,0 |
In 2015 zijn wederom meer woningen in aanbouw genomen dan verwacht. Door verder herstel van de woningmarkt hebben wij de planvoorbereiding versneld. In plaats van de 350 waar we voorzichtigheidshalve in de GREX rekening mee hadden gehouden, zijn er 964 woningen in aanbouw genomen. In Het Zand is in december gestart met de bouw van 45 appartementen en drie eengezinswoningen langs de Vleutensebaan. Dat bracht het totaal aantal in aanbouw genomen woningen in Het Zand op 218. Daarnaast zijn woningen in aanbouw genomen in Grauwaart (44 woningen), Máximapark (91 woningen), Terwijde (42 woningen) en Vleuterweide (175 woningen) en ook de laatste vier woningen in Veldhuizen zijn in aanbouw genomen. Hoge Weide (197 woningen) is onverminderd populair. In LRC is gestart met bouwblokA2/B2 (81 woningen).
In Het Zand liepen de projecten van Bouwfonds in de Veiling veel beter dan ingeschat en startte het bijzondere project van Oostmeijer met een gezamenlijke binnentuin dat een lange voorbereidingstijd heeft gehad. In Hoge Weide waren het weer veel verschillende projecten (acht projecten + negen particuliere kavels) die van start gingen doordat de verkoop zeer goed verliep. Ook in andere gebieden was er grote belangstelling voor de particuliere kavels. In totaal ging de bouw op 27 particuliere kavels van start. In de spoorzone van Terwijde en Het Zand zijn diverse ontwikkelaars bezig met planvorming van projecten, waarvan we volgend jaar in beide gebieden de resultaten gaan zien. We hebben diverse tenders gehouden voor projecten in Hoge Weide, Terwijde en het Máximapark en de benodigde delen gefaseerd bouwrijp gemaakt. Duurzaamheid en een lagere EPC dan wettelijk voorgeschreven speelt een duidelijke rol in onze tenderprocedures. Voor Leeuwesteyn hebben we een Stedenbouwkundig Plan gemaakt en voor Rijnvliet een Inrichtingsplan en Projectbesluit voor het bouwrijpmaken van de eerste fase. Voor de voormalige woonwagenlocatie in Langerak hebben we ook een tender gehouden waarbij de omwonenden een stem hadden in de selectieprocedure op het gebied van stedenbouwkundige inpassing en architectonische kwaliteit. Rond de jaarwisseling is ten behoeve van de realisatie van tien woningen op die locatie een bestemmingsplan ter inzage gelegd. We zijn in wijk 9 en 10 in gesprek met diverse initiatiefnemers met betrekking tot ontwikkelingen voor woningbouw en voorzieningen op hun eigen grond. Enkele voorbeelden zijn de locaties Rhenomare, Castellum novem en bedrijventerrein Park Voorn.
In 2015 hebben wij gewerkt aan het verder bouwrijp maken van delen van Leidsche Rijn Centrum Kern, Zuid en Oost. Ook werd in 2015 de zogenaamde onderbouw van het kernwinkelgebied gebouwd bestaande uit parkeergarages en de expeditiestraat die aantakt op de Stadsbaantunnel. In Leidsche Rijn Centrum zijn we in gesprek geweest met diverse partijen voor de realisatie van appartementengebouwen waaronder ook de definitieve studentenhuisvesting bij Capgemini en de tijdelijke studentenhuisvesting en Skaeve Huse nabij de gele brug. Voor de Skaeve Huse heeft dit in 2015 helaas niet tot een definitief besluit geleid. In 2016 wordt daar aan door gewerkt. Ook is samen met een ontwikkelaar gewerkt aan de planvoorbereiding voor het eerste appartementengebouw op de Stadsbaantunnel. Voor de realisatie van de bibliotheek en het wijkbureau aan het Brusselplein is een krediet verleend.
In 2015 is de grondruil met Rijkswaterstaat inzake de A2 afgerond, zodat we nu concreet in gesprek kunnen met ontwikkelaars c.q. beleggers voor de uitgifte van gronden in bedrijventerrein Hooggelegen. Eind april 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over het Bestemmingsplan De Wetering. Op basis van die uitspraak bereiden wij het nader vast leggen van de eindbestemming van The Wall voor. Deze nadere uitwerking bieden wij begin 2016 aan de gemeenteraad aan.
We hebben gewerkt aan de planontwikkeling van een aantal kavels op bedrijventerrein Haarrijn. Dat heeft geresulteerd in drietal verleende vergunningen, de start bouw van twee kavels, waarvan er één eveneens dit jaar is opgeleverd. Voor de vestiging van Skydive in Haarrijn is bouwvergunning verleend. Ook hebben we in 2015 bouwenveloppen vastgesteld voor woningbouw in Haarzuilens en voor ouderenwoningen aan de Rijnweide. Voor het hart van De Meern Zuid is een stedenbouwkundig programma van Eisen vastgesteld. De twee dorpskernen Vleuten en De Meern in het gebied ontwikkelen zich ook verder. Wij begeleiden meerdere initiatieven voor woningbouw en voorzieningen en werken aan herinrichting van de openbare ruimte in beide kernen. Voor de tijdelijke opvang van daklozen in De Heem in Rijnenburg en voor een gezondheidscentrum in Vleuten hebben we startdocumenten vastgesteld.
We zijn gestart met het muziekplein in Terwijde in co-productie met de wijkraad en bewoners. Voor de boerderij De Hoef is in 2015 een samenwerking ontstaan tussen kerk, kinderdagverblijf en BOEI met een mooi plan als resultaat. In 2015 is voor het eerst ramadan gevierd in het in aanbouw zijnde Islamitisch Centrum. De vergunningen voor de nieuwe kerk op de Alendorperweg en de hindoetempel zijn verleend. Het klim- en bouldercentrum Neoliet in de noordpunt van het Máximapark is gestart met de bouw in 2015.
Er is in 2015 volop verder gebouwd aan het kernwinkelgebied van Leidsche Rijn Centrum. De beoogde oplevering is najaar 2017. Eind 2015 is gestart met de bouw van het bouwblok voor de Foodmarket . In dit bouwblok worden naast appartementen ook horeca, commerciële en maatschappelijke voorzieningen en openbare parkeervoorzieningen gerealiseerd. Daarnaast hebben we gewerkt aan de planvoorbereiding voor de bibliotheek en wijkbureau. De aanleg van de Vleutensebaan als belangrijke oost-west autoverbinding langs het spoor zijn we in het voorjaar van 2015 gestart en we hebben gewerkt aan de planvoorbereiding van twee basisscholen met een gymzaal in Leidsche Rijn Centrum Zuid die vanaf begin 2016 wordt gerealiseerd. Ook hebben we het afgelopen jaar gewerkt aan de mogelijke invulling van de culturele voorziening van Leidsche Rijn Centrum. Het Stedenbouwkundig Plan van Leidsche Rijn Centrum Oost is in september 2015 door de gemeenteraad vastgesteld en is als basis gebruikt voor het bestemmingsplan voor Leidsche Rijn Centrum Oost dat nu in voorbereiding is. De bouw van het crematorium neemt meer tijd in dan een gebruikelijk bedrijfsgebouw en de oplevering vindt daarom pas in 2016 plaats. De officiële opening is gepland in maart 2016. |
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P6.1.1 | Woningen | Planning op Hoofdlijnen | n.v.t. | 67.32% | 68,32% |
P6.1.1 | Kantoren | Planning op Hoofdlijnen | n.v.t. | 40,27% | 39,56% |
P6.1.1 | Bedrijven | Planning op Hoofdlijnen | n.v.t. | 53,69% | 54,95% |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-6-1-1 | Realiseren van bouwrijpe grond | 45.690 | 52.669 | 72.696 | 20.027 |
Baten totaal | 45.690 | 52.669 | 72.696 | 20.027 | |
Lasten | |||||
02-6-1-1 | Realiseren van bouwrijpe grond | 35.006 | 52.696 | 69.281 | -16.585 |
Lasten totaal | 35.006 | 52.696 | 69.281 | -16.585 | |
Saldo baten en lasten | 10.684 | -28 | 3.415 | 3.442 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 2.159 | 4.159 | 4.159 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 12.843 | 4.131 | 7.574 | 3.442 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Realiseren van bouwrijpe grond voor woningbouw, kantoren, bedrijventerreinen, voorzieningen en aanleg en inrichting van bijbehorende openbare ruimte
Het herstel van de woningmarkt is zichtbaar. In 2015 zijn voor het tweede achtereenvolgende jaar de opbrengsten hoger zijn geweest dan in de begroting geraamd. De hogere opbrengsten in 2015 van in totaal 14,7 miljoen euro zijn te herleiden naar de deelgebieden Het Zand, Terwijde, Hoge Weide, Máximapark en Leidsche Rijn Centrum. Dankzij de hogere dan begrote opbrengsten daalt het onderhanden werk eind 2015 ook harder dan begroot. In de begroting was voor 2015 nog rekening gehouden met een stijging van het onderhanden werk met 6,3 miljoen euro. Door de hogere opbrengsten is het nu een daling van het van 14,7 miljoen euro, per saldo is het onderhanden werk daarmee ten opzichte van de begroting verbeterd met 21 miljoen euro.
Het saldo onderhanden werk wordt bij de lasten verwerkt, tezamen met de toename van de lasten van 1,9 miljoen. Voor 14,7 miljoen komt dit door een technische verwerking van het saldo onderhanden werk. De resterende toename van 1,9 miljoen wordt veroorzaakt door een verschuiving van 2014 naar 2015 van plan- en VAT kosten verband houdend met de aanleg van de Stadsbaantunnel (0,9 miljoen euro) en hogere bijdrage dan voor 2015 begroot aan derden (1,7 miljoen euro). Op de post verwerving is 0,8 miljoen euro minder dan begroot uitgegeven. Van de geraamde kosten voor het bouw- en woonrijp maken van 35,7 miljoen euro is 6,4 miljoen euro niet besteed in 2015, dit zal naar verwachting in 2016 uitgegeven worden.
In 2015 hebben we een aantal afgeronde deelprojecten financieel afgesloten. Dit betreft ondermeer Langerak, Parkwijk, Veldhuizen, De Balije, De Woerd, De Wetering Noord, Papendorp Groenewoud en diverse infraprojecten. Mede vanwege de aanwezigheid van infraprojecten was het saldo van de afgesloten deelprojecten 1,9 miljoen nadelig (meer investeringen dan inkomsten). Dit saldo was voorzien in het MPSO 2015 en wordt in het MPSO 2016 verwerkt.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Realiseren van bouwrijpe grond | |||||
6413 | Woningbouwprojecten | 22.782 | 24.232 | 35.678 | 11.446 |
6414 | Commercieel Vastgoed | 8.706 | 2.491 | 2.518 | 27 |
6415 | Infrastructuur | 58 | -201 | 342 | 543 |
6416 | Parken en Plas | 5.954 | 13.810 | 17.205 | 3.395 |
6417 | Leidsche Rijn Centrum | 4.313 | 2.709 | 9.362 | 6.653 |
6418 | Overige projecten | 3.878 | 9.628 | 7.591 | -2.037 |
Baten totaal | 45.690 | 52.669 | 72.696 | 20.027 | |
Lasten | |||||
Realiseren van bouwrijpe grond | |||||
6413 | Woningbouwprojecten | -12.917 | -6.674 | 177.455 | -184.128 |
6414 | Commercieel Vastgoed | -7.499 | -12.834 | 35.848 | -48.683 |
6415 | Infrastructuur | 21.327 | 14.145 | -205.201 | 219.346 |
6416 | Parken en Plas | 10.792 | 10.727 | 11.762 | -1.034 |
6417 | Leidsche Rijn Centrum | 17.342 | 21.515 | 20.650 | 865 |
6418 | Overige projecten | 29.894 | 32.068 | 13.807 | 18.261 |
6419 | Onderhanden werk | -23.933 | -6.251 | 14.961 | -21.211 |
Lasten totaal | 35.006 | 52.696 | 69.281 | -16.585 | |
Saldo baten en lasten | 10.684 | -28 | 3.415 | 3.442 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 2.159 | 4.159 | 4.159 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 12.843 | 4.131 | 7.574 | 3.442 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Stationsgebied: Samen met partners het plangebied ontwikkelen tot een vernieuwd centrumgebied
Een aantrekkelijk en economisch optimaal benut Stationsgebied
Door de uitbreiding van vierkante meters winkels, voorzieningen en kantoren wordt werkgelegenheid toegevoegd. Daarnaast neemt door de uitbreiding van het vastgoed en de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, de waarde van het vastgoed toe. De afzetmogelijkheden voor de marktpartijen zijn door de combinatie van bovenstaande factoren gunstig. Als gevolg hiervan nemen de jaarlijkse inkomsten voor de gemeente toe (stijging van de ozb-opbrengsten).
In de eindsituatie is de aantrekkelijkheid sterk verbeterd door sociaal veilige routes voor langzaam- en snelverkeer (Stationspassage, de Moreelsebrug en HOV banen), een kwalitatief hoogwaardig ingericht openbaar gebied met aantrekkelijke pleinen (Jaarbeursplein, Stadsplateau, Stationsplein, Vredenburgplein en Smakkelaarsveld), gebouwde stallingsvoorzieningen voor 33.000 fietsen, vermindering van autoasfalt ten gunste van groen en water (herstel Catharijnesingel en Leidsche Rijn), nieuwe woningen in het gebied en de gezamenlijk gemaakte beheer- en onderhoudsafspraken van de (semi) openbare ruimtes in het gebied.
De prestaties bestaan uit vastgoedprojecten van private partijen en gemeente en infrastructurele projecten. De programmatabel is te zien als een prestatie-indicator voor het vastgoedvolume.
In voorbereiding en uitvoering in 2015
Infrastructurele werken
Opleveringen infrastructurele werken
Gebouwen
Planontwikkeling/Vastgoed onderhandelingen
Overig
Instelling Bouwhinderfonds met fondsmanager door de partners Afstemmingsoverleg Programmering Stationsgebied
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
02-7-1-1 | Uitvoeren Masterplan | 81.188 | 92.591 | 59.805 | -32.786 |
Baten totaal | 81.188 | 92.591 | 59.805 | -32.786 | |
Lasten | |||||
02-7-1-1 | Uitvoeren Masterplan | 82.182 | 98.963 | 65.568 | 33.395 |
Lasten totaal | 82.182 | 98.963 | 65.568 | 33.395 | |
Saldo baten en lasten | -994 | -6.372 | -5.764 | 608 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 500 | 500 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 1.009 | 8.653 | 8.653 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 15 | 1.781 | 2.389 | 608 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren Masterplan (inclusief jaarlijkse raadsbesluiten)
Het resultaat 2015 op het programma Stationsgebied sluit op 0,608 miljoen euro voordelig en is opgebouwd uit een drietal onderdelen: het geprognosticeerd eindresultaat van de grondexploitatie, de gerealiseerde lasten en baten grondexploitatie 2015 (cashflow) en het resultaat op het incidenteel deel van het krediet stenen en middelen Stadskantoor.
Geprognosticeerd eindresultaat grondexploitatie Stationsgebied
Het geprognosticeerd eindsaldo van de geactualiseerde grondexploitatie (2022) sluit op 2,675 miljoen euro negatief. Wij hebben de voorziening grondexploitatie opgehoogd met hetzelfde bedrag om dit tekort op te vangen. Hier tegenover staat een verlaging van 2,5 miljoen euro van het benodigd weerstandsvermogen voor het opvangen van de risico’s grondexploitatie Stationsgebied (zie de paragraaf 2.2 risicobeheersing en weerstandsvermogen). Voor een gedetailleerde toelichting op de ontwikkeling van de meerjarig geraamde lasten en baten verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Stadsontwikkeling, onderdeel Stationsgebied 2016, dat gelijktijdig met deze Verantwoording voorligt.
Gerealiseerde lasten en baten grondexploitatie jaarsnede 2015 (cashflow)
De gerealiseerde lasten grondexploitatie zijn in 2015 per saldo 32,8 miljoen euro lager dan begroot. Dit komt vooral door langere doorlooptijden (door diverse omstandigheden) van in uitvoering genomen werken, zoals Catharijnesingel, Bergbezinkbassin, Omgeving Kruisvaart en fietsenstalling De Knoop (18,8 miljoen euro). Deze lasten schuiven door naar 2016. Daarnaast worden de lagere lasten verklaard door het project OV-terminal, waarbij nadere afspraken met de provincie (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem) hebben geleid tot een ander betalingsritme dan oorspronkelijk afgesproken (2,3 miljoen euro). Verder is met Prorail afgesproken dat de bijdrage aan het Busstation West verrekend zal worden bij de oplevering die is voorzien in 2016 (3,4 miljoen euro). Daarnaast worden de lagere lasten verklaard door activering van kosten fietsenstalling Stationsplein Oost en West (7,6 miljoen euro) en de activering van kosten jaarbeurspleingarage (2,3 miljoen euro). In 2015 zijn de lasten van het project Moreelsebrug 2015 1,6 miljoen euro hoger door een sneller verloop van de uitvoering. Deze lasten waren geraamd in 2016. De werkelijke ontvangsten zijn in 2015 per saldo 32,8 miljoen euro lager dan geraamd. Het verschil wordt vooral verklaard doordat de geraamde post onderhanden werken 22,9 miljoen euro lager is dan begroot. Een verschil van 8,4 miljoen euro wordt met name verklaard door bijdragen die later binnen komen, zoals twee bijdragen voor de Moreelsebrug van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en Prorail en een bijdrage van het Rijksvastgoedbedrijf ten gevolge van de herontwikkeling van de Knoopkazerne. Verder zijn in 2015 de gerealiseerde rentebaten 1,5 miljoen euro hoger dan geraamd.
Resultaat incidenteel krediet Stenen en middelen Stadskantoor
Bij deze Verantwoording sluiten wij de twee kredieten project Stadskantoor (het krediet Stenen en middelen en het krediet aankoop Stadskantoor ) af met een positief resultaat van 4,1 miljoen euro. In het programmaresultaat Stationsgebied 2015 verantwoorden wij alleen het resultaat op het incidenteel deel van het krediet stenen en middelen Stadskantoor van 3,3 miljoen euro positief. Voor de toelichting op de afsluiting van het totale krediet verwijzen wij naar paragraaf 2.3.1 Investeringen en onderhoud kapitaalgoederen, onderdeel Af te sluiten kredieten.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Uitvoeren Masterplan | |||||
6412 | POS onderhanden werk | 59.423 | 55.611 | 32.709 | -22.901 |
6480 | Werkg en ec potentie | 1.634 | 15.606 | 17.640 | 2.034 |
6481 | Leefbaarheid en veiligheid | 20.132 | 19.174 | 8.558 | -10.617 |
6482 | Bereikbaarheid | 0 | 2.200 | 855 | -1.345 |
6483 | Stadskantoor incidenteel | 0 | 0 | 43 | 43 |
Baten totaal | 81.188 | 92.591 | 59.805 | -32.786 | |
Lasten | |||||
Uitvoeren Masterplan | |||||
6412 | POS onderhanden werk | -85 | 0 | 0 | 0 |
6480 | Werkg en ec potentie | 3.992 | 3.737 | 6.494 | -2.757 |
6481 | Leefbaarheid en veiligheid | 69.416 | 79.892 | 41.000 | 38.892 |
6482 | Bereikbaarheid | 8.858 | 7.690 | 13.671 | -5.981 |
6483 | Stadskantoor incidenteel | 0 | 7.644 | 4.403 | 3.241 |
Lasten totaal | 82.182 | 98.963 | 65.568 | 33.395 | |
Saldo baten en lasten | -994 | -6.372 | -5.764 | 608 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 500 | 500 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 1.009 | 8.653 | 8.653 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 15 | 1.781 | 2.389 | 608 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.