Bereikbaarheid
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is.
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is.
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
De fiets is het primaire vervoermiddel in een verkeersveilige stad
Het openbaar vervoer in, van en naar de stad is een aantrekkelijke vorm van
Het autogebruik in de stad valt binnen de kaders van een bereikbare,
Het aanbod van auto- en fietsparkeerfaciliteiten draagt bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
De fiets is het primaire vervoermiddel in een verkeersveilige stad
De fiets is belangrijk om Utrecht bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond, en duurzaam te houden voor inwoners, bezoekers en bedrijven. De fiets is wat ons betreft het primaire vervoermiddel in de stad. Er wordt al veel gefietst in de stad en om het fietsgebruik verder te stimuleren richten we ons op de realisatie van veilige, snelle, comfortabele, herkenbare fietsroutes en goede stallingsvoorzieningen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | % fietsgebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | - | 27% | 25% |
Toelichting: | |||||
E1.1.1 | Aantal fietsers op hoofdfietsroutes kordon binnenstad (werkdag 7-19 uur) | Verkeerstellingen | 51.609 (2006)/46.091 (2008)/40.404 (2010) | 62.500 | 70.300 |
E1.1.1 | Aantal fietsers op hoofdfietsroutes bruggen Amsterdam-Rijnkanaal (werkdag 7-19 uur) | Verkeerstellingen | 5.341 (2006)/7.814 (2008)/8.436 (2010) | 11.000 | 10.700 |
E1.1.1 | Aantal fietsers op hoofdfietsroutes tussen Utrecht en De Uithof (werkdag 7-19 uur) | Verkeerstellingen | 18.157 (2006)/21.113 (2008)/19.237 (2010) | 22.000 | 21.000 |
In 2015 hebben we het Actieplan Utrecht Fietst! vastgesteld. In dit actieplan staan fysieke en andere maatregelen die bijdragen aan het doel om van de fiets het primaire vervoersmiddel in de stad te maken. We hebben gewerkt aan de laatste schakels van de Top 5 fietsroutes. De hoofdfietsroutes Baden Powellweg, de top5 fietsroute in Overvecht, de Kanaalroute en de Herenroute over de Mariaplaats zijn gereed. De herinrichting als fietsstraat van de Leidseweg is begin 2016 afgerond. We hebben besloten om in plaats van op de Loeff Berchmakerstraat de hoofdfietsroute over de Predikherenstraat te laten lopen om ook rekening te houden met voetgangers. Hiervoor is een IPvE opgesteld. Dat is ook het geval voor de hoofdfietsroute op het Malieblad inclusief de kruising met de Burgemeester Reigerstraat. We hebben ook gewerkt aan de doorfietsroutes. Zo is voor de Cremerstraat in 2015 het Voorlopig Ontwerp vastgesteld. De uitvoering van de doorfietsroutes Oosterspoorbaan en de Vechtroute fase 1 is voorbereid. De fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal, de Daphne Schippers brug, is in uitvoering. We hebben in 2015 de kwaliteit van verschillende fietsroutes richting stations verbeterd, zoals de fietsroute over de Geraniumstraat richting Stations Zuilen, de verbreding van de Daalse tunnel Noord en de Moezeldreef. Naar aanleiding van positieve resultaten van een evaluatie van leenfietsen zijn we in gesprek met NS om het aantal punten uit te breiden. Het gaat er om goede locaties te vinden. In 2015 hebben we in samenwerking met de universiteit de fietsproblematiek op de Drift aangepakt met goede verwijzingen naar stallingen en fietsparkeervakken op het Janskerkhof. Als aanvulling op de fietsenstalling Vredenburg hebben we voorbereidingen getroffen voor de overname van de fietsenstalling Laag Catharijne als aanvulling op de stalling Vredenburg. De Ooststalling, de grootste fietsenstalling ter wereld, wordt momenteel gebouwd. De stalling op het Jaarbeursplein kende vorig jaar de 1 miljoenste bezoeker. De ervaringen met deze stalling vormen de basis voor een exploitatiemodel, dat wij samen met NS en ProRail opstellen, voor alle stallingen rondom de OV terminal. In 2015 hebben wij het Fiets-parkeer-verwijzingssysteem in gebruik genomen.
In 2015 konden verkeersdeelnemers via het meldpunt Verkeerslichten aangeven welke verkeerslichten (een deel van de dag)uitgeschakeld konden worden en/of welke juist aan moesten blijven. Ook konden zij ideeën aandragen. Er zijn 4760 meldingen binnengekomen. Daarna zijn de eerste doofproeven gestart. Bij doofproeven worden verkeerslichten bij wijze van proef uitgeschakeld. Het verkeerslicht Maliesingel / Zonstraat is als eerste uitgeschakeld. We werken ook verder aan het optimaliseren van verkeerslichten voor de doorstroming van fietsverkeers. Zo loopt er een proef mettwee keer groen in één cyclus voor fietsers op het Ledig Erf.
We hebben voorbereidingen getroffen om brommers op de rijbaan te laten rijden. De Tour de France heeft een impuls gegeven aan tal van projecten waarin fietsgebruik wordt gepromoot, bv bij scholen, buurten en ook als ook Harten voor Sport.
In 2015 hebben we het actieplan Verkeersveiligheid vastgesteld. Dit actieplan richt zich op aanpak van (ervaren) verkeersonveilige situaties en op het stimuleren verkeersveilig gedrag. In 2015 hebben we gewerkt aan de voorbereidingen van de projecten herinrichting Kapteynlaan, herinrichting Van Egmondkade - Van Hoornekade, verkeersveiligheid rondom Winkelcentrum Vleuterweide, herinrichting Koekoekstraat als fietsstraat. In 2015 hebben we een eerste expertmeeting met als onderwerp stimuleren van verkeersveilig gedrag gehouden en er is een begin gemaakt met het opstellen van een stresstest waarbij ontwerpen wordt getoetst op verkeersveiligheid in onverwachte situaties. Voor een aantal projecten is second opinion over verkeersveiligheid opgesteld.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Doorfietsroute Cremerstraat | MPB | - | Gerealiseerd | Voorlopig Ontwerp gereed |
P1.1.1 | Zes doorfietsroutes | MPB | - | In voorbereiding | 3 doorfietsroutes in voorbereiding |
P1.1.1 | Tussen de Rails | MPB | - | Gereed | Gereed |
P1.1.1 | Fietsbrug AR kanaal | MPB | - | In uitvoering | In uitvoering |
P1.1.1 | Tweede tranche verkeersveiligheids-maatregelen | MPB | - | In voorbereiding /in uitvoering | In voorbereiding /in uitvoering |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-1-1 | Uitvoeren projecten en maatregelen fiets | 1.866 | 6.377 | 3.269 | -3.108 |
04-1-1-2 | Bevorderen van de verkeersveiligheid | 0 | 0 | 74 | 74 |
Baten totaal | 1.866 | 6.377 | 3.343 | -3.034 | |
Lasten | |||||
04-1-1-1 | Uitvoeren projecten en maatregelen fiets | 15.821 | 22.819 | 8.543 | 14.276 |
04-1-1-2 | Bevorderen van de verkeersveiligheid | 2.979 | 2.979 | 4.268 | -1.289 |
Lasten totaal | 18.800 | 25.798 | 12.811 | 12.987 | |
Saldo baten en lasten | -16.934 | -19.421 | -9.468 | 9.953 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 1.099 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 16.046 | 17.667 | 6.670 | -10.997 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.987 | -1.754 | -2.798 | -1.044 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren projecten en maatregelen fiets die het gebruik van de fiets aantrekkelijker maken
De baten zijn in 2015 3,108 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat voor een aantal projecten die nog niet volledig in 2015 zijn afgerond, de subsidies van derden ook nog niet zijn ontvangen. Het betreft hier onder andere verbeteren As van Berlage (0,522 miljoen euro), doorfietsroutes Vechtroute fase 1 (0,312 miljoen euro), Binnenstad-Oost (0,5 miljoen euro) en Binnenstad- Noord Overvecht (0,153 miljoen euro). De baten zijn daarnaast 1,157 miljoen euro lager dan begroot doordat rijksbijdragen voor de projecten Fietspad spoort Leidsche Rijn (0,65 miljoen euro) en kwaliteit fietsroutes stationsgebied (0,507 miljoen euro) die wij hebben ontvangen binnen het programma Stedelijke Ontwikkeling zijn verantwoord.
De lasten zijn 14,276 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat voor een aantal projecten de werkzaamheden in 2015 nog niet volledig zijn uitgevoerd, maar een vervolg krijgen in 2016. Het betreft hier onder andere de voorbereiding voor de doorfietsroutes (1,2 miljoen euro), fietsroute Oosterspoorbaan (0,438 miljoen euro), Brommers naar de rijbaan (0,246 miljoen euro), verbeteren As van Berlage (0,518 miljoen euro), tijdelijke fietsenstalling Stationsgebied (0,579 miljoen euro), top 5 fietsroutes (1,9 miljoen euro), herenroute (0,457 miljoen euro) en overige projecten (0,053 miljoen euro).
De lasten zijn daarnaast 1,157 miljoen euro lager dan begroot doordat de lasten voor kwaliteit fietsroutes Stationsgebied en het fietspad langs het spoor Leidsche Rijn binnen het programma Stedelijke Ontwikkeling zijn gerealiseerd. Daarnaast zijn de lasten 2,326 miljoen euro lager doordat per abuis de wijziging van het kasritme op verkeersveiligheid onder deze doelstelling is verwerkt.
Daarnaast is er een afwijking in de lasten van de Fietsbrug Oog in Al ontstaan (5,042 miljoen euro). Dit wordt veroorzaakt doordat de werkzaamheden in 2016 verder worden uitgevoerd (2,834 miljoen euro). Daarnaast heeft in 2015 een verrekening binnen het programma Stedelijke ontwikkeling met de grondexploitatie Victor Hugoplantsoen plaatsgevonden (0,468 miljoen euro) en Leidsche Rijn (1,690 miljoen euro) en is een bijdrage geleverd vanuit het programma Openbare ruimte en Groen uit het Meerjaren Groen Programma (0,05 miljoen euro) voor de realisatie van de brug.
Bevorderen van de verkeersveiligheid
De lasten zijn in 2015 per saldo 1,289 miljoen euro hoger dan begroot. De lasten zijn 1,4 miljoen euro lager doordat een aantal projecten uit het actieplan Verkeersveiligheid waarvan de voorbereidingen in 2015 zijn gestart, maar de werkzaamheden nog niet volledig zijn uitgevoerd. Het betreft hier onder andere de herinrichting Kapteynlaan (0,178 miljoen euro), verkeersveiligheid rondom winkelcentrum Vleuterweide (0,08 miljoen euro), aanpak knelpunten verkeersveiligheid (0,706 miljoen euro), aanpak VRI’s (0,155 miljoen euro) en verbreden Meernbrug (0,275 miljoen euro). De bijdrage vanuit het economisch investeringsfonds is 0,38 miljoen euro hoger dan begroot. Daarnaast zijn de lasten 2,326 miljoen euro hoger doordat per abuis de verwerking van het kasritme van de nieuw projecten niet bij de 3e technische wijziging heeft plaatsgevonden.
Mutaties reserves
De onttrekking aan de reserves is 10,997 miljoen euro lager dan begroot in verband met het kasritme van de bereikbaarheidsprojecten.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Uitvoeren projecten en maatregelen fiets | |||||
6457 | Stimuleren gebruik fiets | 1.866 | 6.377 | 3.269 | -3.108 |
Bevorderen van de verkeersveiligheid | |||||
6458 | Wijkverkeersplannen | 0 | 0 | 74 | 74 |
Baten totaal | 1.866 | 6.377 | 3.343 | -3.034 | |
Lasten | |||||
Uitvoeren projecten en maatregelen fiets | |||||
6457 | Stimuleren gebruik fiets | 15.821 | 22.819 | 8.543 | 14.276 |
Bevorderen van de verkeersveiligheid | |||||
6458 | Wijkverkeersplannen | 2.979 | 2.979 | 4.268 | -1.289 |
Lasten totaal | 18.800 | 25.798 | 12.811 | 12.987 | |
Saldo baten en lasten | -16.934 | -19.421 | -9.468 | 9.953 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 1.099 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 16.046 | 17.667 | 6.670 | -10.997 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.987 | -1.754 | -2.798 | -1.044 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Het openbaar vervoer in, van en naar de stad is een aantrekkelijke vorm van
Ook het Openbaar Vervoer speelt een grote rol in het bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond en duurzaam houden van Utrecht. In Utrecht is een van de drukste NS stations gevestigd met goede verbindingen naar plaatsen in het hele land. Samen met het Rijk en de regio werken we aan de verbetering van deze verbindingen. Ook heeft Utrecht een uitgebreid regionaal netwerk. We richten ons op de verdere realisatie van veilige, snelle, comfortabele, herkenbare bus en tramroutes en voorzieningen voor de sociale functie van het openbaar vervoer.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | % OV gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 18 | 16% | |
Toelichting: |
De Uithoflijn biedt vanaf 2018 een snelle tramverbinding tussen De Uithof en Centraal station. Het jaar 2015 stond weliswaar hoofdzakelijk in het teken van de voorbereiding (eind december is het Definitief Ontwerp van de aannemer geaccepteerd), maar er is ook een begin gemaakt met de werkzaamheden van de bovenbouw van de tramlijn. De aannemer heeft bijvoorbeeld de rails besteld en is gestart met de aanleg van de werkterreinen. De busbaan Dichtersbaan is eind 2015 door de aannemer opgeleverd. Deze vervangt vanaf medio 2016 de Adama Scheltemabaan die dan wordt opgebroken en vervolgens omgebouwd tot trambaan. Bij de HOV Zuidradiaal ontbreken nog twee schakels, de busbaan Transwijk en de busbaan Dichterswijk. In 2015 hebben we voor de Busbaan Transwijk het Voorlopig Ontwerp vastgesteld. Het ontwerp bestemmingsplan voor deze busbaan is begin 2016 door de gemeenteraad vastgesteld. Voor de busbaan Dichterswijk hebben wij in 2015 de notitie met uitgangspunten vastgesteld. Het proces van co-creatie kost meer tijd dan vooraf ingeschat. Daarom zal in 2016 het IPvE en FO worden opgesteld en zal het Voorlopig Ontwerp en de bestemmingsplanprocedure in 2017 starten. De busbaan door Leidsche Rijn Centrum (N40 en N50 onderdeel van de HOV Noordradiaal) is in uitvoering, inclusief het busstation. De herinrichting van de St. Jacobstraat, inclusief maatregelen voor een betere doorstroming van bussen, is zo ver als mogelijk gereed. Afronding kan plaatsvinden na de verbouwing van de Bijenkorf. ProRail bereidt de spoorverdubbeling voor tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en CS. Wij waken hierbij voor een zorgvuldige inpassing.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | De Uithoflijn | MPB | - | in uitvoering | In uitvoering |
P1.2.1 | Busbaan Kruisvaart | MPB | - | In uitvoering | Gereed |
P1.2.1 | OV St. Jacobstraat | MPB | - | Gereed | gedeeltelijk gereed |
Toelichting: |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-2-1 | Uitvoeren van projecten en maatregel.OV | 27.009 | 25.081 | 11.970 | -13.111 |
Baten totaal | 27.009 | 25.081 | 11.970 | -13.111 | |
Lasten | |||||
04-1-2-1 | Uitvoeren van projecten en maatregel.OV | 27.009 | 27.753 | 15.847 | 11.906 |
Lasten totaal | 27.009 | 27.753 | 15.847 | 11.906 | |
Saldo baten en lasten | 0 | -2.672 | -3.876 | -1.204 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 2.672 | 2.672 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 0 | 0 | -1.204 | -1.204 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De lasten zijn 11,9 miljoen euro lager dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat het verloop van uitgaven afwijkt van de berekende jaarlasten van de meerjarige projecten. De lasten voor HOV Leidsche Rijn zijn 1,5 miljoen euro lager dan begroot. De opdracht is wel uitgezet bij Bureau Negentien, maar er zijn nog geen kosten in rekening gebracht. De lasten voor HOV Bestaande stad zijn 2,3 miljoen euro lager. Over de grondtransactie die voor 2015 stond gepland, heeft nog geen formele besluitvorming plaatsgevonden waardoor niet is afgerekend. De verdere ontwikkeling van het tracé Z90 heeft vertraging opgelopen waardoor bepaalde werkzaamheden in de voorbereiding naar achteren zijn geschoven en hierdoor de lasten lager zijn dan begroot.
De lasten van De Uithoflijn zijn 6,7 miljoen euro lager doordat enkele werken gunstig zijn aanbesteed. Daarnaast is een deel van de werkzaamheden doorgeschoven naar 2016 (herinrichting Pelikaanstraat en Vaartsestraat). Dit betekent 1,3 miljoen euro lagere lasten dan begroot. De post ‘realisatie’ is ruim 2 miljoen lager dan begroot. Dit is te verklaren doordat behoedzaam is geraamd. Daarnaast is er een fors aanbestedingsvoordeel geweest als gevolg van de sterke marktwerking tijdens de aanbesteding van het werk begin 2014. Een andere verklaring is dat de onvoorziene gebeurtenissen tijdens de uitvoeringsfase beperkt zijn gebleven en dat veel inspanningen zijn geleverd om het meerwerk van de aannemer te beteugelen. Dit heft een lastenverlaging van 1,4 miljoen euro opgeleverd. De conditionering is 2 miljoen euro lager uitgevallen. Dit is te verklaren doordat ten tijde van het opstellen van de projectbegroting onvoldoende duidelijkheid was over deze kosten. Deze onzekerheid is vertaald in het opnemen van een hogere risicovoorziening die niet gebruikt is. Voor het Randstadspoor bleken de lasten 1 miljoen euro lager, doordat enkele werken gunstig zijn aanbesteed en uitgevoerd zonder noemenswaardig meerwerk.
De baten zijn 13,1 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere subsidieontvangsten in dit jaar voor de projecten Uithoflijn (6,7 miljoen euro), HOV Leidsche Rijn (1,5 miljoen euro), HOV bestaande stad (3,1 miljoen euro) en Westtangent (2,4 miljoen euro). wij verwachten dat komende jaren deze baten alsnog binnenkomen. Daar staan hogere baten tegenover van 0,4 miljoen euro voor OV Overvecht (St. Jacobsstraat) en 0,2 miljoen voor OV verbeterprojecten.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Uitvoeren van projecten en maatregel.OV | |||||
6453 | Stimuleren gebruik OV | 27.009 | 25.081 | 11.970 | -13.111 |
Baten totaal | 27.009 | 25.081 | 11.970 | -13.111 | |
Lasten | |||||
Uitvoeren van projecten en maatregel.OV | |||||
6453 | Stimuleren gebruik OV | 27.009 | 27.753 | 15.847 | 11.906 |
Lasten totaal | 27.009 | 27.753 | 15.847 | 11.906 | |
Saldo baten en lasten | 0 | -2.672 | -3.876 | -1.204 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 0 | 2.672 | 2.672 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 0 | 0 | -1.204 | -1.204 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Subsidie bedrijven | Stimuleringssubsidie voor de sloop en/ of vervanging van vervuilende voertuigen voor bedrijven | 549 | 131 | 418 | ||
Subsidie bewoners | Stimuleringssubsidie voor de sloop en/ of vervanging van vervuilende voertuigen voor particulieren | 1.340 | 1.096 | 244 | ||
Duurzame Stadsdistributie innovatie en onderzoek | Procesinnovatie duurzaam goederenvervoer en haalbaarheidsonderzoek duurzaam goederenvervoer | 25 | 0 | 25 | ||
Schoon vervoer 2015 | Stimuleringsregeling voor het stimuleren van elektrisch vervoer | 400 | 376 | 24 | ||
Stimuleren gebruik alternatieven voor het gebruik van de privé auto | 14 | 16 | -2 | |||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.2.2 Uitvoeren projecten en maatregelen luchtkwaliteit/ goederenvervoer | 2.328 | 1.619 | 709 | |||
Totaal Subdoelstelling | 2.328 | 1.619 | 709 |
Bedragen zijn in duizenden euro’s.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Het autogebruik in de stad valt binnen de kaders van een bereikbare,
In een bereikbare, aantrekkelijke, leefbare, gezonde en duurzame stad Utrecht speelt naast de fiets en het openbaar vervoer ook de auto een rol. We streven daarbij naar een beperking van het doorgaande autoverkeer door de stad. We willen de stad bereikbaar houden door het efficiënt gebruik van het bestaande wegennet en een evenwichtige verdeling van verkeer over het wegennet. Daarbij streven we naar meer stil en schoon vervoer.
In een bereikbare, aantrekkelijke, leefbare, gezonde en duurzame stad Utrecht speelt naast de fiets en het openbaar vervoer ook de auto een rol. We streven daarbij naar een beperking van het doorgaande autoverkeer door de stad. We willen de stad bereikbaar houden door het efficiënt gebruik van het bestaande wegennet en een evenwichtige verdeling van verkeer over het wegennet. Daarbij streven we naar meer stil en schoon vervoer.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | % auto gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | - | 38% | 40% |
Toelichting: |
We hebben in 2015 gewerkt aan de nota Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen. Deze nota vervangt het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan en bevat netwerken voor voetganger, fiets, OV, auto en goederenvervoer en een regelfilosofie voor verkeerslichten.
In 2015 is het Definitief Ontwerp voor de inpassing van de NOUW2 in Leidsche Rijn Centrum opgeleverd en is de uitvoering van dit project verder voorbereid. We hebben voor Maatregelen Utrecht West het consultatiedocument vastgesteld. Het resultaat van de consultatie wordt meegenomen in het Integraal Programma van Eisen. Na vaststelling van de nota SRSRSB wordt dit opgepakt. Voor de herinrichting van ’t Goylaan is in 2015 het Definitief Ontwerp opgeleverd en is de uitvoering voorbereid. We hebben de voorbereidende werkzaamheden aan de Noordelijke Randweg Utrecht weer opgepakt omdat de rijksbijdrage voor de opwaardering naar voren is gehaald. Begin 2015 hebben we een alternatief voor de knip Maarssenseweg vastgesteld. Dit alternatief heeft drie maatregelen: De kruising Schoolstraat-Maarssenseweg wordt ingericht als rotonde en op de Schoolstraat worden aanvullende maatregelen getroffen die ervoor zorgen dat verkeer niet harder rijdt dan 30 kilometer per uur. Eventueel wordt eenrichtingsverkeer ingesteld op de Verbindingsweg – Maarssenseweg ter hoogte van het viaduct op de A2. Met het Rijk, regiopartners en bedrijfsleven werken we in Beter Benutten Vervolg gezamenlijk aan een beter benutting van de infrastructuur in de regio Utrecht.
Per 1 januari 2015 zijn, als onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Gezonde lucht voor Utrecht (2013-2015), milieuzones voor bestel- en personenvoertuigen ingesteld. Voertuigen op diesel van vóór 1 januari 2001 mogen niet meer in het milieuzone-gebied rijden. Vanaf 1 mei zijn overtreders beboet. Om de Utrechtse inwoners en bedrijven te ondersteunen en te stimuleren vervuilende voertuigen te slopen/vervangen zijn in 2013 subsidieregelingen van start gegaan. Deze regelingen liepen door tot 1 december 2015. Er is met name door particulieren gebruik van gemaakt. Wij hebben het actieplan Schoon Vervoer (2015-2020) in juni 2015 vastgesteld. Dit plan is een vervolg op het actieplan Schoon Vervoer 2010 – 2014 en heeft dan ook hetzelfde doel: stimuleren van schoon vervoer, vooral elektrisch rijden (auto's en scooters) te blijven stimuleren. Dat gebeurt bijvoorbeeld door voortzetting van de realisatie van de oplaadinfrastructuur en het stimuleren van schoon vervoer bij inwoners en bedrijven. Eind 2015 is de oplaadinfrastructuur opnieuw aanbesteed. De uitvoering van het plan van aanpak autodelen is vorig jaar gestart.
We hebben in 2015 ook het actieplan Goederenvervoer 2015 – 2020 vastgesteld, een vervolg op het actieplan dat liep tot en met 2014. In de binnenstad werken we aan de green deal ‘zero emission stadslogistiek’ gericht op het bundelen van distributie en schonere distributie in het centrum in samenwerking met betrokken partijen. We hebben in 2015 voorbereidingen getroffen voor een Stop & Droppunt voor bevoorrading van de horeca in de binnenstad. Op Lage Weide werken we samen met het bedrijfsleven in de Port of Utrecht aan duurzaam goederenvervoer. Zo werken we aan de realisatie van een Logistiek Ontkoppelpunt waarbij grootschalig langeafstandsvervoer en kleinschalig en schoon stadsdistributievervoer aan elkaar worden gekoppeld. In de bouwlogistiek werken nu twee grote aannemers die veel in Utrecht bouwen met een bouwlogistiek centrum aan de rand van de stad. Bouwmaterialen worden van daaruit gebundeld naar de bouw gebracht. 8250 maal werd er door werknemers in de bouw gebruik gemaakt van P&R middels de mobiliteit. Dat betekent dus ruim 10.000 minder voertuigen in de spits in het centrum.
De maatregelen van het actieplan De Gebruiker Centraal (mobiliteitsmanagement en pilots openbare ruimte) sluiten aan bij de behoeften van de gebruikers van de openbare ruimte en mobiliteitsbehoeften van bewoners, bedrijven en bezoekers. Binnen dit programma voeren wij doelgerichte acties op het gebied van mobiliteitsmanagement uit, zoals bijvoorbeeld e bike campagnes gericht op het Utrechtse bedrijfsleven en fietsstimuleringsactiviteiten gericht op Utrechtse basisscholen en het voortgezet onderwijs. Voor de pilots in de openbare ruimte worden ontwerpen opgesteld volgens de systematiek van de functional ambiance. In 2015 hebben we op deze manier twee ontwerpen gemaakt, voor de herinrichting van de Maliesingel en van de vijfsprong Adriaan van Ostadelaan. We hebben in 2015 het actieplan Voetganger vastgesteld. De voetganger krijgt hiermee een volwaardig plek als verkeersdeelnemer. We richten ons in het plan op het verbeteren van voorzieningen voor voetgangers. Het actieplan bevat deels onderzoeksvragen en deels pilots. De resultaten en uitkomsten hiervan scherpen ons beleid aan.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | IPvE Westelijke Stadsboulevard | MPB | - | Gereed | in voorbereiding |
P1.3.1 | DO inpassing NOUW2 Leidsche Rijn Centrum | MPB | - | Gereed | gereed |
P1.3.1 | Actieplan Slimme Routes Slim Regelen | MPB | - | In uitvoering | in voorbereiding |
Toelichting: | |||||
P1.3.1 | Actieplan Goederenvervoer 2015 -2018 | MPB | - | In uitvoering | in uitvoering |
Toelichting: |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-3-1 | Uitvoeren proj. en maatr. autogebruik | 1.021 | 3.979 | 1.231 | -2.748 |
04-1-3-2 | Maatr. schoon vervoer en goederenvervoer | 6.679 | 13.903 | 4.198 | -9.705 |
Baten totaal | 7.700 | 17.882 | 5.429 | -12.453 | |
Lasten | |||||
04-1-3-1 | Uitvoeren proj. en maatr. autogebruik | 11.324 | 7.613 | 1.668 | 5.945 |
04-1-3-2 | Maatr. schoon vervoer en goederenvervoer | 11.876 | 16.629 | 8.403 | 8.226 |
Lasten totaal | 23.200 | 24.242 | 10.070 | 14.171 | |
Saldo baten en lasten | -15.500 | -6.360 | -4.641 | 1.718 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 8.662 | 10.116 | 10.116 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 12.425 | 9.974 | 10.031 | 57 | |
Saldo na mutaties reserves | -11.737 | -6.501 | -4.726 | 1.776 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren projecten en maatregelen autogebruik
De baten zijn 2,748 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat we 0,87 miljoen euro minder rijksbijdragen kunnen verantwoorden in 2015 doordat een aantal projecten in 2016 doorloopt en doordat een rijksbijdrage van 1,68 miljoen euro die wij hebben ontvangen voor uitvoering van maatregelen Monicabrug binnen het programma Stationsgebied was begroot.
De lasten zijn 5,945 miljoen euro lager dan begroot.
Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat het verloop van de uitgaven afwijkt van de berekende jaarlasten van de meerjarige projecten die nog niet zijn gestart, of nog niet volledig zijn afgerond in 2015 maar doorlopen in 2016. Dit betreft een totaalbedrag van 3,311 miljoen euro, voor de projecten wegnummer- en informatiesysteem (1,1 miljoen euro), NOUW Leidsche Rijn Centrum (0,75 miljoen euro), Integrale aanpak NRU (0,4 miljoen euro), stadsboulevards (0,33 miljoen euro) en maatregelen Maarssenseweg (0,36 miljoen euro) en overige verschillen (0,371 miljoen euro). Daarnaast zijn de lasten 1,68 miljoen euro lager dan begroot doordat de lasten voor knijpmaatregelen Monicabrug binnen het programma Stationsgebied zijn gerealiseerd.
Onder deze prestatiedoelstelling is tevens het product bedrijfsmiddelen opgenomen. De lasten van de organisatiekosten Milieu en Mobiliteit zijn per saldo 0,954 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een afwijking van 0,655 miljoen euro hogere lasten op de genormeerde overhead- en loonkosten, lagere lasten door een bijdrage van 1,85 miljoen euro voor overhead vanuit het programma Algemene Ondersteuning en lagere lasten door overige kleine verschillen (0,241 miljoen euro). Het voordeel op de organisatiekosten van Milieu en Mobiliteit is ook gerelateerd is aan de uitvoering van het programma’s Duurzaamheid en Openbare Ruimte en Groen.
Uitvoeren maatregelen schoon vervoer, goederenvervoer en De Gebruiker Centraal
De baten zijn 9,705 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat we een aantal subsidies nog niet hebben verrekend (1,3 miljoen euro) en 8,4 miljoen euro minder rijksbijdragen hebben ontvangen in 2015 doordat een aantal projecten nog niet volledig zijn uitgevoerd en in 2016 doorlopen. We ontvangen van het rijk voor een aantal projecten pas de bijdrage na tussentijdse verantwoording. Het betreft hier onder andere rijksbijdragen voor de meerjarige projecten Schone bussen (2 miljoen euro), milieuzones (0,725 miljoen euro), Actieplan de gebruiker centraal (1,8 miljoen euro), verschonen eigen wagenpark (1,1 miljoen euro) vervangen dieselaggregaten (0,75 miljoen euro) en gevoelige bestemmingen scholen (2 miljoen euro).
De lasten zijn 8,226 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat het verloop van de uitgaven afwijkt van de berekende jaarlasten van de meerjarige, hierboven benoemde, projecten nog niet zijn gestart of nog niet volledig zijn afgerond in 2015 maar doorlopen in 2016.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Uitvoeren proj. en maatr. autogebruik | |||||
6454 | Aanpak knelpunten autoverkeer op hfdweg. | 1.021 | 3.979 | 1.243 | -2.736 |
6450 | Overige kosten bereikbaarheid | 0 | 0 | -47 | -47 |
6451 | Verkeers-, vervoer- en parkeerbeleid | 0 | 0 | 8 | 8 |
6452 | Progr.man. bereikbaarheid & luchtkwalit. | 0 | 0 | 27 | 27 |
Maatr. schoon vervoer en goederenvervoer | |||||
6460 | Ov. Maatregelen Luchtkwal./goederenverv. | 6.679 | 13.903 | 4.198 | -9.705 |
Baten totaal | 7.700 | 17.882 | 5.429 | -12.453 | |
Lasten | |||||
Uitvoeren proj. en maatr. autogebruik | |||||
6450 | Overige kosten bereikbaarheid | 250 | -4.355 | -5.400 | 1.045 |
6451 | Verkeers-, vervoer- en parkeerbeleid | 588 | 588 | 596 | -8 |
6452 | Progr.man. bereikbaarheid & luchtkwalit. | 1.975 | 1.844 | 1.871 | -27 |
6454 | Aanpak knelpunten autoverkeer op hfdweg. | 8.512 | 9.516 | 4.525 | 4.991 |
6459 | Realiseren P+R-Voorzieningen | 0 | 20 | 75 | -55 |
Maatr. schoon vervoer en goederenvervoer | |||||
6460 | Ov. Maatregelen Luchtkwal./goederenverv. | 11.876 | 16.629 | 8.403 | 8.226 |
Lasten totaal | 23.200 | 24.242 | 10.070 | 14.171 | |
Saldo baten en lasten | -15.500 | -6.360 | -4.641 | 1.718 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 8.662 | 10.116 | 10.116 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 12.425 | 9.974 | 10.031 | 57 | |
Saldo na mutaties reserves | -11.737 | -6.501 | -4.726 | 1.776 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Het aanbod van auto- en fietsparkeerfaciliteiten draagt bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
In de nota Stallen en Parkeren (2013) staat een aanpak voor fietsparkeren en autoparkeren die bijdraagt aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E1.4.1 | Aantal weggehaalde weesfietsen | 2.870 (2010 | 10.000 | 6.863 | |
Toelichting: | |||||
E1.4.2 | Aantal gestalde fietsen in centrum en stationsgebied, bewaakt en onbewaakt (za. in juni van 12-14 uur) | Fietsparkeerdrukmetingen | 26.231 (2010) | 30.000 | 27.400 |
Toelichting: | |||||
E1.4.3 | Aantal verkochte P+R combikaarten | 125.373 (2010) | 130.000 | 166.390 |
In 2015 was regulering van parkeerdruk in bestaand gebied nergens gewenst. Ondanks een hoge parkeerdruk bleek uit het draagvlakonderzoek in vijf buurten dat er geen meerderheid was voor betaald parkeren. Alleen bij DSM-locatie Rotsoord is betaald parkeren ingevoerd. Met de optimale inzet van mens en middelen bij handhaving is een volgende slag gemaakt door de ontsluiting van data over de betalingsgraad en de voorbereiding van de aanschaf van een tweede scanauto. Daarmee samenhangend zijn we gestart met de digitalisering van de laatste parkeerproducten, het gehandicaptenparkeren en de zakelijke gebruikers, dit wordt in 2016 afgerond. Tot slot hebben op de Mariaplaats parkeerplaatsen opgeheven, waarmee de ambitie uit de nota Stallen en Parkeren om 50 parkeerplaatsen in de binnenstad op te heffen is gerealiseerd.
Parkeergarage Vaartsche Rijn is 1 oktober 2015 in gebruik genomen. De kredietaanvraag voor de bouw van de Jaarbeurspleingarage is in 2015 goedgekeurd en inmiddels is de start van de bouw begonnen. Met OV-autoriteit en OV-vervoerder zijn we een verkenning gestart om het gebruik van de P+R’s verder te stimuleren, evenals het parkeren voor bewoners uit een vergunninggebied op een P+R. Bij met name P+R De Uithof zien we dat steeds meer parkeerders de weg naar deze P+R weten te vinden.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.4.1 | Buurtstallingen | 2 | 1 | ||
Toelichting: | |||||
P1.4.1 | Betalingsbereidheid |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-4-1 | Uitvoeren Nota Stallen en parkeren | 29.516 | 29.533 | 31.572 | 2.039 |
Baten totaal | 29.516 | 29.533 | 31.572 | 2.039 | |
Lasten | |||||
04-1-4-1 | Uitvoeren Nota Stallen en parkeren | 21.133 | 22.016 | 20.909 | 1.108 |
Lasten totaal | 21.133 | 22.016 | 20.909 | 1.108 | |
Saldo baten en lasten | 8.383 | 7.516 | 10.663 | 3.147 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 500 | 523 | 523 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 1.171 | 1.884 | 1.471 | -413 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.054 | 8.877 | 11.611 | 2.733 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van projecten en maatregelen van de nota stallen en parkeren
De baten zijn 2,039 miljoen euro hoger. Dit wordt veroorzaakt door hogere baten op het gebied van straatparkeren (0,780 miljoen euro), meer incidentele vergunningen verstrekt en hogere inkomsten voor inneming openbare grond voor parkeerplaatsen (0,420 miljoen euro) en meer opgelegde naheffingen (0,056 miljoen euro). Op het gebied van Offstreet parkeren hogere baten P+R’s vanwege meer verkochte combikaarten en meer kortparkeren bij P+R Westraven door werknemers en bezoekers gebouw Westraven (0,646 miljoen euro), meer dan voorziene groei kortparkeren in garage Kop van Lombok (0,170 miljoen euro). Op het gebied van fietsparkeren lagere baten door minder verhuur van OV fiets (0,033 miljoen euro)
De lasten zijn 1,108 miljoen euro lager. Dit wordt veroorzaakt door uitgestelde digitaliseringsprojecten (0,450 miljoen euro), minder capaciteitsinzet op vergunningverlening, applicatiebeheer en bedrijfsvoering (0,160 miljoen euro), minder materiele kosten (0,057 miljoen euro), minder acties weesfietsen en minder beheerkosten U-Stal (0,327 miljoen euro) en uitgesteld meerjarig onderhoud (0,114 miljoen euro) als gevolg van vertraging in de aanbesteding van nieuwe raamcontracten voor onderhoudswerkzaamheden.
Mutaties reserves
De onttrekking van de reserves is 0,413 miljoen euro lager dan begroot vanwege uitgesteld meerjarig onderhoud als gevolg van vertraging in de aanbesteding van nieuwe raamcontracten voor onderhoudswerkzaamheden (0,304 miljoen euro) en P+R Productverbetering (0,050 miljoen euro). Door een administratief technische verwerking van de vrijval van Vaste Activa Reserve P+R de Uithof op een ander product is de onttrekking (0,069 miljoen euro) lager uitgekomen. Het restant verschil van 0,010 miljoen euro wordt veroorzaakt door de vrijval van Vaste Activa Reserve Vaartsche Rijn.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Uitvoeren Nota Stallen en parkeren | |||||
6455 | Exploitatie Parkeervoorzieningen | 29.024 | 28.917 | 30.988 | 2.072 |
6456 | Stallingsvoorzieningen | 492 | 616 | 583 | -33 |
Baten totaal | 29.516 | 29.533 | 31.572 | 2.039 | |
Lasten | |||||
Uitvoeren Nota Stallen en parkeren | |||||
6455 | Exploitatie Parkeervoorzieningen | 16.323 | 16.482 | 16.101 | 381 |
6456 | Stallingsvoorzieningen | 4.810 | 5.534 | 4.808 | 726 |
Lasten totaal | 21.133 | 22.016 | 20.909 | 1.108 | |
Saldo baten en lasten | 8.383 | 7.516 | 10.663 | 3.147 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 500 | 523 | 523 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 1.171 | 1.884 | 1.471 | -413 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.054 | 8.877 | 11.611 | 2.733 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.