Vernieuwend welzijn
Er heeft een tussentijdse evaluatie plaatsgevonden van het sociaal makelaarschap. Op basis van ruim 130 individuele gesprekken met wijkbewoners, interviews met partners en stakeholders en een stadsgesprek is een rapport opgesteld door Hogeschool Utrecht, de Universiteit voor Humanistiek en de Universiteit Utrecht. Daarin is geconcludeerd dat sociaal makelaars bewoners kunnen bieden wat zij nodig hebben om initiatieven tot bloei te laten komen. De eerste vijf aanbevelingen uit het rapport zijn aangegrepen om samen met de stad het sociaal makelaarschap een stap verder te helpen. Komende tijd wordt onder andere gewerkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van het sociaal makelaarschap. Ook gaan sociaal makelaars sterker schakelen tussen het ‘faciliteren’ van krachtige bewonersactiviteiten en het ‘arrangeren’ van kwetsbare initiatieven.
Welzijnsaccommodaties
In de 25 welzijnsaccommodaties is in 2015 een kwaliteitsslag gemaakt. Zo zijn in vele buurtcentra ' 'driehoeksoverleggen' ontstaan met gebruikers, sociaal beheerders en UVO. In de driehoek worden alle beheeraspecten besproken die spelen binnen het buurtcentrum. Naast de beheeraspecten richt de driehoek zich ook op de gewenste programmering (vraag en aanbod), met een diversiteit aan activiteiten en een goede bezetting van het buurtcentrum.
We zien de bezetting van de buurtcentra per jaar stijgen en we halen het gemiddelde streefcijfer van 35 uur per week over 2015 en werken toe naar een bezettingsgraad van 45 uur per week in 2018.
Het nieuwe tarievenbeleid voor de buurtcentra, dat in het najaar van 2015 is geïmplementeerd, laat zien dat het aantal gebruikers in het gratis en 100% tarief redelijk constant is gebleven en dat bij het 35% een sterke toename van gebruikers wordt geconstateerd. Dit blijkt uit het aantal verhuringen en de opbrengst uit verhuur ten opzichte van2014. Deze stijging is conform de verwachting en de doelstelling van het tarievenbeleid, zoals deze in 2014 is vastgesteld door uw gemeenteraad. Mede door de stijging aan inkomsten uit verhuur en een sterke sturing op de beheerlasten zijn de kosten voor de welzijnsaccommodaties binnen de financiële kaders 2015 gebleven.
In het 2015 zijn we gestart met de ontwikkeling van de notitie 'Maatschappelijk Initiatief Onderdak'. Deze notitie beschrijft voor iedere wijk waar ruimte is voor het burgerinitiatief. Deze ruimte kan geboden worden in buurtcentra in gemeentelijk beheer, buurthuizen in zelfbeheer en op locaties van derden zoals sportkantines, zorginstellingen, scholen, kerken etcetera. Deze laatste 'schil' van accommodaties heeft in eerste instantie een andere functie maar stelt (delen) van ruimte beschikbaar voor burgerinitiatieven. Het streven is dat wij de notitie 'Maatschappelijk Initiatief Onderdak' voor het zomerreces van 2016 met uw gemeenteraad bespreken.
In de stad ontstaan steeds meer zelfbeheerinitiatieven om het beheer van accommodaties van de gemeente over te nemen. Onze rol is deze initiatieven ook te faciliteren en stap voor stap het zelfbeheer te begeleiden naar steeds meer financiële onafhankelijkheid. In 2015 heeft één nieuw initiatief, Stella Maris, de voorziening in eigen beheer genomen (conform het beleid zelfbeheer van welzijnsaccommodaties). De bestaande zelfbeheerinitiatieven versterken hun financiële basis. Gemiddeld over alle initiatieven daalt de benodigde structurele subsidie met 5%. De ervaring van zelfbeheer leert dat er een onder grens is aan de subsidieonafhankelijkheid van initiatieven. Voor enkele initiatieven geldt dat de gemeente voor specifieke situaties een langdurige financiële basis faciliteert.
Vrijwillige inzet
In Utrecht is een groot deel van de inwoners actief als vrijwilliger. Onze inzet vorige jaar was gericht op het makelen, binden, promoten, versterken, ondersteunen en waarderen van vrijwillige inzet. De kwaliteit van het werk van de vrijwilligers en hun deskundigheid zijn versterkt en de randvoorwaarden voor de vrijwillige inzet is verbeterd.
De gemeente heeft samen met de 1% Club, de Vrijwilligerscentrale Utrecht en de Utrechtse uitdaging de crowdfunding pilot “De Nieuwe Helden van Utrecht” georganiseerd. Met deze pilot is gebleken dat Civic Crowdfunding een goed instrument is voor:
- Impact in de buurt te creëren
- Burgers samen te brengen
- Eigen inzet van initiatieven te stimuleren
- Een manier om draagvlak te creëren en te tonen.
Kwetsbare vrijwilligers
In 2015 zijn de inspanningen geïntensiveerd om meer plekken te maken voor ‘kwetsbare vrijwilligers’. Vanuit een analyse met alle veldpartijen zij de volgende knelpunten benoemd: onvoldoende beschikbare plekken, de matching tussen vraag en aanbod is moeilijk, begeleiding van deze vrijwilligers stuit op capaciteitsproblemen.
Maatschappelijk initiatief
In 2015 hebben wij het leefbaarheidsbudget en het flexibel welzijnsbudget samengevoegd in het nieuwe Initiatievenfonds. Hiermee ondersteunen wij initiatieven waarbij mensen zich inzetten voor elkaar en hun leefomgeving.
Wij hebben maatschappelijke initiatieven op verschillende wijzen bevorderd:
- De tweede helft van het jaar bezochten wij acht inspirerende initiatieven, waarbij zorg voor elkaar centraal staat: de Tour d’initiative. Van deze initiatieven zijn filmpjes gemaakt. Uit waardering voor de initiatiefnemers, om van elkaar te leren en Utrechters te inspireren tot het nemen van initiatief.
- Als pilot konden initiatieven zich melden als Nieuwe Held van Utrecht. Van de 20 initiatieven zijn er in samenwerking met de Vrijwilligerscentrale en de Utrechtse Uitdaging zes geselecteerd met de ambitie om Utrecht duurzamer, socialer, schoner en veiliger te maken. De uitdaging was: haal de helft van je begroting binnen via crowdfunding. Gezamenlijk hebben ze 319 donateurs gemobiliseerd en vijf van hen is het gelukt om 2.500 euro (de helft) te crowdfunden.
- Na een bijeenkomst op 15 april over de ‘right to challenge’ zijn de vier initiatieven op het gebied van welzijn en zorg gelabeld als ‘proefchallenge’. Met deze initiatiefnemers wordt er in verschillende fasen samen geleerd, om tot een uitvoeringskader te komen voor de RtC.
- Wij bieden een infrastructuur die past bij de variëteit in vrijwillige inzet.
- Op initiatief van de buurtteamorganisaties is eind 2015 gestart met het opzetten van pilots in 5 buurten om de vrijwillige inzet meer buurtgericht te organiseren, Daarnaast is in overleg met relevante partners een verkenning gestart hoe passende ondersteuning van kwetsbare vrijwilligers kan worden georganiseerd.
- De Stichting Omzien heeft 9 Utrechtse initiatieven op het gebied van zorg, welzijn en/of wonen ondersteunt. Het begin van een stedelijk netwerk is gemaakt.
- De sociaal makelorganisaties hebben samen met de gemeente op 17 september een initiatievencafé zorg en welzijn georganiseerd. Hier waren 40 initiatiefnemers, professionals, sociaal makelaars en ambtenaren bij elkaar om te praten over lokale initiatieven. Onder het motto 'Deel jouw initiatief of blaas een initiatief nieuw leven in!'
- Vanaf 1 juli 2015 hebben wij een aantal stedelijke initiatieven subsidie ontvangen vanuit het initiatievenfonds voor hun initiatief dat meer dan één wijk beslaat.
Mantelzorg
Vanaf 2015 is door ons structureel meer geld beschikbaar gesteld ter ondersteuning van mantelzorgers. Deze middelen zijn door middel van twee subsidierondes ingezet in de stad met als doel zoveel mogelijk relevante partijen te stimuleren om (‘nieuwe’) mantelzorgers te vinden en te ondersteunen waar dat behoefte aan is. Bij dat laatste is een accent gelegd op respijtzorg, het tijdelijk overnemen van de taken van de mantelzorger. Een kleine 20 Utrechtse organisaties is in staat gesteld om dit in 2015 en 2016 op te pakken, waarbij naar verwachting minimaal 1.000 extra mantelzorgers gebruik kunnen maken van de geboden ondersteuningsmogelijkheden.
Agenda 22
Toegankelijkheid heeft op een aantal terreinen de nodige aandacht gekregen:
In het actieplan voetgangers hebben wij toegankelijkheid opgenomen als criterium om de kwaliteit van voetgangersvoorzieningen te verbeteren. De commissie BInG3 -Beheer Inrichting Gebruik- toetste alle plannen voor de openbare ruimte op toegankelijkheid. Bij de Tour de France hebben wij aandacht besteed aan de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Ook afgelopen jaar is weer van 100 gebouwen informatie over de toegankelijkheid opgenomen op www.toegankelijkutrecht.nl. In 2015 hebben we voor het eerst de Toegankelijkheidsprijs uitgereikt.
Diversiteit en LHBT
In 2015 is de samenwerking met de G4 en het Ministerie van SZW op het gebied van discriminatiebestrijding verder geïntensiveerd.
Naar aanleiding van de (eerste) aanslagen in Parijs in 2015 hebben we een integraal plan van aanpak 'Utrecht zijn we Samen' opgesteld waarin preventie één van de pijlers is. Voorkomen van uitsluiting en bestrijding van discriminatie zijn hierbinnen belangrijke thema’s. Eind oktober zijn we gestart met de ontwikkeling van de Utrechtse Antidiscriminatie Agenda 2016 – 2020, in co-creatie met diverse partners in de stad. Wij verwachten dat de Agenda voorjaar 2016 gereed zal zijn. Daarnaast hebben we diverse dialoogbijeenkomsten rond het thema radicalisering, polarisatie en/of discriminatie in de stad gefaciliteerd.
In samenwerking met Art. 1 MN en de gemeente Amsterdam hebben we de webtool Divers talent werkt! Voor werkgevers ontwikkeld om diversiteit op de arbeidsmarkt te stimuleren. Beide zullen in 2016 respectievelijk worden vastgesteld en gelanceerd.
Wij werken aan de uitvoering van het programma ‘Jezelf kunnen zijn in Utrecht’ dat in G4-verband wordt uitgevoerd. Dit programma is gericht op verbetering van acceptatie van LHBT’ers in bi-culturele kring. Utrecht is de komende jaren één van de Regenboogsteden, een vervolg op de Koplopergemeenten. Hiermee wordt de samenwerking met het rijk en andere voormalige koplopergemeenten gecontinueerd. De invalshoek blijft sociale acceptatie, veiligheid en weerbaarheid van LHBT-inwoners. Voorlichting op scholen, vergroten van zichtbaarheid en aandacht voor ‘roze ouderenzorg’ is doorgezet alsook het gemeentelijk meldingsnummer ‘Gay Alert’ ter voorkoming van escalatie.
In juli 2015 is het nieuwe actieplan 'De Utrechtse regenboogagenda' door het college van B en W vastgesteld en vervolgens besproken in de commissie M&S. Wij zetten daarmee de ingezette aanpak van de afgelopen jaren voort. Wij besteden meer aandacht aan de positie van transgenders, de biculturele LHBT en de tolerantie en acceptatie van LHBT'ers op scholen in Utrecht.
Sociale prestatie en dagondersteuning
Het jaar 2015 stond in het teken van het opstarten van dit nieuwe laagdrempelige groepsaanbod. Er is nu dagelijks en op meerdere tijden van de dag, divers aanbod beschikbaar. De samenwerking tussen de aanbieders heeft een impuls gekregen. Door deel te nemen aan sociale prestatie of dagondersteuning kunnen kwetsbare mensen hun dag zinvol invullen. Dat betekent dat zij anderen ontmoeten, iets leren en/of iets doen. Dit werkt preventief en is dus van grote waarde. Voor ongeveer 200 van de 6.250 deelnemers zorgde dit aanbod zelfs voor de stap naar meer zelfredzaamheid. Zij gingen bv zelfstandig een opleiding volgen, aan het werk of als vrijwilliger aan de slag. Het aanbod staat op utrecht.jekuntmeer.nl.
Taalbeheersing
In 2015 is de aangekondigde aanbestedingsprocedure doorlopen om een nieuwe partner te kiezen die, naast het ROC Midden Nederland, in de regio het formele taalonderwijs de komende jaren zal uitvoeren. NL educatie is hieruit als aanbieder naar voren gekomen. Direct na dezomer is NLeducatie, met het project Taal+, haar activiteiten gestart. In Utrecht zijn inmiddels negen groepen (circa 100 deelnemers) actief. Het ROC MN was in 2015 nog verantwoordelijk voor ruim 500 deelnemers. Via Prago, de Volksuniversiteit, Taal doet meer, Gilde en vele andere partijen zijn daarnaast nog eens zo’n 2.500 burgers actief geweest om de taalvaardigheden te vergroten. In 2015 is geïnvesteerd in de samenwerking van Digiwijs 3.0, Bibliotheek, Taal doet meer en Mira Media met name om het aanbod digitale vaardigheden te versterken. Ruim 40 cursussen zijn georganiseerd voor 330 deelnemers, ondersteund door circa 35 vrijwilligers.