Geluid
Aanvullend aan de wettelijke grenswaarden wordt geëist dat elke nieuwe woning tenminste één geluidsluwe gevel heeft waar je het raam open kan zetten zonder lawaai binnen te krijgen. Deze aanvullende eis beïnvloedt regelmatig de planvorming en/of uitwerking. Voorbeelden waar dit heeft gespeeld zijn Leidsche Rijn Centrum, Terwijde, Kanaleneiland Centrum en het Noord- en Zuidgebouw (stationsgebied). In bestemmingsplannen in de uitleggebieden (zoals Leidsche Rijn) wordt aan 5 dB strengere grenswaarden getoetst om de akoestische ambitie voort te zetten. Deze strengere eis is toegepast bij de ontwikkeling van bestemmingsplannen zoals Parckzijde Leidsche Rijn Centrum Oost en Rijnvliet. Ook bij de transitie van kantoren naar woonruimte worden akoestische eisen gesteld hetgeen tot aanvullende geluidsmaatregelen kan leiden. Voorbeelden van dergelijke transities zijn Ravellaan 96, Willem Dreeslaan 14-18, Kaap Hoorndreef 52-64, Kaatsstraat 1 en Nijenoord 1.
Ter voorbereiding op de uitvoering van de geluidsisolatie bij de gebouwen langs de nieuw aan te leggen trambaan de Uithoflijn hebben we geluidonderzoek gedaan. Aan de Lessinglaan/Haydnlaan is een project in uitvoering voor een gecombineerde aanpak van geluid- en warmte-isolatie. Voor dit project hebben 137 bewoners zich aangemeld. Het project loopt door in 2016.
Voor het zonebeheer industrielawaai hebben we de vergunningsaanvragen van bedrijven en nieuwbouwplannen van woningen binnen de zone beoordeeld.
We hebben gelobbyd bij het rijk om de geluidhinder van rijksprojecten te beperken, zoals bij de Ring Utrecht en de spooruitbreiding Utrecht CS – Amsterdam-Rijnkanaal. We zijn ook betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Omgevingswet en de gerelateerde regelgeving.
Uit de Utrechtmonitor 2016 blijkt dat het aantal mensen dat in 2015 aangaf vaak last te hebben van verkeerslawaai was afgenomen tot 23% ten opzichte van 25% in 2014.
Externe veiligheid
In 2015 is een omgevingsvergunning verleend voor een LNG (vloeibaar aardgas) tankstation. In verband hiermee is een toets uitgevoerd aan de normen voor externe veiligheid, zowel voor het milieudeel van die vergunning als voor het ruimtelijke ordeningsdeel in verband met een afwijking van het bestemmingsplan. In verband met de specifieke risico’s van LNG heeft de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) een belangrijke rol gehad in het adviestraject. Het tankstation is in de loop van 2015 gerealiseerd.
Belangrijke ontwikkellocaties waar we in 2015 aan normen voor externe veiligheid hebben getoetst, waren onderdelen van het stationsgebied (Noordgebouw, Zuidgebouw) en het plangebied Rijnvliet. Ook bij een aantal beheer-bestemmingsplannen waaronder Oog in Al en Lunetten, Nedal KWS en Actualisering diverse gebieden 2015 hebben we getoetst.
Op 1 april 2015 is de Wet basisnet van kracht geworden, samen met nog enkele (gewijzigde) besluiten en regelingen. Dit betekent onder andere dat aantallen transporten met gevaarlijke stoffen (weg, spoorweg en vaarweg) wettelijk aan een maximum zijn gebonden. Met ingang van die datum worden alle ruimtelijke plannen aan de nieuwe regelgeving getoetst.
Op 28 april 2015 is tijdens een Raadsinformatieavond een toelichting gegeven over het transport van gevaarlijke stoffen in en rond de stad. Aanleiding was de vraag: Welke maatregelen worden genomen bij gevaarlijke transporten?
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over gemeentelijke wegen moet de vervoerder een ontheffing vragen. Wij toetsen daarbij in overleg met de politie en de brandweer of het transport op de juiste manier plaatsvindt en in de ontheffing bepalen wij de veiligste route die de transporteur moet gebruiken. Het gaat om stoffen zoals LPG, propaan en vuurwerk. In het jaar 2015 hebben we ontheffingen verleend voor transport van en naar negen LPG stations, één bedrijf en 28 propaantanks. In 2015 is in vervolg op voorgaande jaren opnieuw een vergelijking gemaakt tussen verleende ontheffingen voor propaantransport en bij ons bekende propaantanks. Naar aanleiding hiervan zijn enkele onvolkomenheden gerepareerd. Voor vuurwerktransport hebben we ontheffingen verleend voor transport naar tien verkooppunten.
In verband met onder andere de gewijzigde regelgeving per 1 april (zie hiervoor) is een nieuwe routeringsverordening opgesteld. Het vaststellingstraject zal in 2016 worden afgerond.
In 2015 hebben wij in verband met wijzigingen van bedrijfssituaties diverse keren gegevens over externe veiligheid geleverd aan het Register risicosituaties gevaarlijke stoffen (RRGS)