Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|
Baten |
05-2-2-1 | Ontwikk. van aantrekk.groen leefomgeving | 0 | 950 | -65 | -1.015 |
Baten totaal | 0 | 950 | -65 | -1.015 |
Lasten |
05-2-2-1 | Ontwikk. van aantrekk.groen leefomgeving | 2.324 | 3.310 | 3.847 | -536 |
05-2-2-3 | Ontw.van groen en recreatiemogelijkheden | 1.041 | 1.140 | 1.090 | 50 |
Lasten totaal | 3.365 | 4.450 | 4.936 | -486 |
Saldo baten en lasten | -3.365 | -3.500 | -5.002 | -1.501 |
Mutaties reserves |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontrekkingen reserves | 0 | 207 | 207 | 0 |
Saldo na mutaties reserves | -3.365 | -3.293 | -4.795 | -1.501 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving dicht bij huis met ruimtes voor stadsnatuur
De baten zijn per saldo 1,015 miljoen lager dan begroot.
De geraamde baten in 2015 hebben betrekking op de EFRO subsidie Toekomstvisie Amelisweerd (0,300 miljoen euro), ISV subsidie voor fietsbrug De Gagel (0,250 miljoen euro), de provinciale bijdrage Erfgoedparels Amelisweerd (0,350 miljoen euro) en een bijdrage voor de Groene Buffer NRU, Zambesidreef (0,050 miljoen euro). In 2014 zijn de subsidies voor fietsbrug De Gagel (0,250 miljoen euro), Erfgoedparels Amelisweerd (0,350 miljoen euro) al ontvangen. In de begroting 2015 is daarmee ten onrechte rekening gehouden. Dat verklaart een verschil van 0,600 miljoen euro lagere baten. De baten zijn hoger doordat de ontvangen ISV bijdrage voor Fietsbrug de Gagel niet in 2015 was begroot (0,840 miljoen euro), maar wel in 2015 is ontvangen. Op de EFRO-subsidie voor de Toekomstvisie Amelisweerd is 0,180 miljoen euro meer ontvangen dan begroot ten opzichte van de geraamde 0,300 miljoen euro). Daarnaast zijn er nog enkele kleinere bijdrage ontvangen van totaal 0,028 miljoen euro. Per saldo zijn de ontvangen baten 1,348 miljoen euro. Daarmee zijn de werkelijk ontvangen baten hoger dan begroot (0,398 miljoen euro), maar dit saldo vereist nog een correctie.
Bij de actualisering van het Meerjaren Groenprogramma bleek dat twee subsidies, in totaal 1,413 miljoen euro, uit 2010 en 2014, onterecht zijn verwerkt in de resultaten van die betreffende jaren. Dit betreft de subsidie voor de Faunapassage Biltse Rading (0,730 miljoen euro) die al in het resultaat van 2010 is verwerkt en de subsidie Erfgoedparels Amelisweerd (0,683 miljoen euro). Deze is verwerkt in het resultaat 2014. Deze projecten waren in 2014 nog niet in realisatie en hadden op de balans opgenomen moeten worden. Dat hebben wij in 2015 gecorrigeerd en leidt daarmee tot het nadelig resultaat van -1.015 miljoen euro (+0,398 miljoen euro minus 1,413 miljoen euro). De reden om dit nu te doen is dat wij daarmee de fasering van projecten, de externe bijdragen en het eigen jaarlijks budget weer in overeenstemming brengen met elkaar. Door deze subsidies te corrigeren naar de balans komende deze middelen weer beschikbaar voor de realisatie van deze projecten in de komende jaren zoals ook was bestemd.
De lasten op de uitvoering van het meerjarig Groenprogramma zijn per saldo 0,536 miljoen euro hoger dan begroot. De hogere lasten zijn veroorzaakt door het versneld uitvoeren van een aantal projecten, voornamelijk de realisatie van de Wijkgroenplannen en Amelisweerd, dit leidde tot hogere kosten (totaal 0,677 miljoen euro) in 2015 dan was voorzien. Deze lopen daarmee vooruit op de begroting 2016. Voor Amelisweerd waren de Europese subsidievoorwaarden reden om te versnellen (subsidie maximaal benutten) en bij de Wijkgroenplannen de bewoners wensen sneller te vervullen.
De uitgaven van de maatregelen groen in mobiliteitsprojecten Malieblad Groen en Groene fietsroute Leidsche Rijn waren wel gepland, maar niet begroot in de jaarschijf 2015 (0,225 miljoen euro). Om werk met werk te kunnen maken zijn zij wel ten laste van 2015 gebracht.
Op de projecten Wijkgroenplan west en soorten management zijn de uitgaven hoger uitgevallen (0,142 miljoen euro). Tevens zijn de lasten van diverse kleinere projecten per saldo hoger (0.081 miljoen euro). In Totaal zijn de lasten in 2015 daarmee 1,125 miljoen euro hoger. Daar staat tegenover dat de lasten lager zijn doordat projecten wel in voorbereiding zijn, maar nog niet in realisatie zijn gekomen. Deze waren wel gebudgetteerd in 2015. Het betreft Project Zone Amsterdam Rijnkanaal voor 0,087 miljoen euro en diverse kleine projecten voor totaal 0,225 miljoen euro. Daarnaast zijn lasten voor de Fietsbrug de Gagel voor 0,277 miljoen euro in 2015 begroot, maar waren al in 2014 afgerekend. In totaal zijn de lasten hiermee 0,589 miljoen euro lager.
Versnellingen en vertragingen binnen het Groen programma leiden niet tot hogere of lagere lasten op de genoemde projecten, alleen tot een verschuiving tussen verschillende jaren. Dit beïnvloedt het kas ritme voor de realisatie van de meerjarige projecten van het groenprogramma. Dit geldt ook voor de planning van inkomsten uit subsidies, die veelal over meerdere jaren gespreid is.