Vastgoed
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente.
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente.
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Het fundament van de vastgoedstrategie is het voeren van een actief vastgoedbeleid. Met een actief vastgoedbeleid verbeteren de resultaten en zijn de risico’s binnen de vastgoedportefeuille beheersbaar.
Om te kunnen bepalen of het actieve vastgoedbeleid leidt tot succes worden de volgende doelstelling voor de lange termijn gehanteerd:
1. Gebruikers
2. Financieel
3. Portefeuille
4. Exploitatie
Vastgoed in bezit hebben is voor de UVO geen doel op zich, maar vastgoedobjecten zijn een middel om gemeentelijke beleidsdoelen te faciliteren. Indien het vastgoed niet meer bijdraagt aan een gemeentelijke doelstelling kan het uitgegeven worden.
Het gemeentelijk vastgoed is op basis van één methode (=conditiegerichte inspecties op basis van NEN 2.767) in meerjaren onderhoudsplannen(MJOP) uitgewerkt. Hierbij is voor de intensiteit van de inspectie en het onderhoudsniveau rekening gehouden met de status van de objecten. Panden in tijdelijk beheer zijn op het laagst mogelijke niveau onderhouden. Voor de her-inspecties hanteren we eenduidige meetmethodes en cyclusafspraken voor de verschillende bouwelementen.
Naast de landelijke wet en regelgeving hanteert Utrecht normen voor duurzaamheid en toegankelijkheid die in het gemeentelijk vastgoed gerealiseerd dienen te worden.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Het aantal leegstaande panden (% van de totale portefeuille) | MPUV | 4% (2011) | 3% |
Utrecht kiest voor een actief vastgoedbeleid. Utrecht voert de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie zelf uit waar het gaat om wettelijke taken en basisvoorzieningen, die niet of onvoldoende door de markt opgepakt worden (dat wil zeggen) te duur, onvoldoende toegankelijk, onvoldoende spreiding of niet de juiste kwaliteit en capaciteit).
Utrecht actualiseert bestaande en ontwikkelt meerjarige huisvestingsplannen voor de onderhanden portefeuille. Nieuwe kader stellende programma's komen van beleid waarbij de UVO de rol heeft van Vastgoedadviseur en indien aan de orde, de rol van toekomstig eigenaar. De meerjaren huisvestingsplannen worden cyclisch met de verschillende Beleidsafdelingen afgestemd zodat de verwachtingen en afspraken van te voren duidelijk zijn. UVO ordent de huisvestingsvragen in meerjarenoverzichten naar functies, doelen, programma's, resultaten en activiteiten. Ze maakt capaciteitsplanningen en geeft randvoorwaarden mee voor de MJOP. Daarnaast zorgt ze voor afstemming van vraag en aanbod in en tussen de deelportefeuilles. Er worden bij het programmeren en plannen verkenningen uitgevoerd op technisch, financieel, vastgoed en ruimtelijk gebied ten behoeve van de (nieuwe)huisvestingsplannen. Utrecht gaat voor elk beleidsveld een huisvestingsplan schrijven.
In 2015 is het MPOHV (Meerjaren Perspectief Onderwijs HuisVesting) door de gemeenteraad vastgesteld. Daarmee is het programma voor onderwijs huisvesting de komende jaren vastgelegd. In de portefeuille sport is gestart met een huisvestingsplan voor de zwembaden. Bij de overige portefeuilles is er vooral sprake van het updaten van de plannen en het goed op orde brengen van alle basis gegevens.
De onderhoudswerkzaamheden met bijbehorende bedragen van de eerste vijf geplande jaren zijn betrouwbaar op basis van inspecties van het vastgoed. Er is budget beschikbaar voor onderhoudswerkzaamheden, waaronder:
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal opgestelde en uitgevoerde huisvestingsplannen | MPUV | 1 (2006) | 5 |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties | 27.413 | 28.353 | 23.886 | -4.467 |
Baten totaal | 27.413 | 28.353 | 23.886 | -4.467 | |
Lasten | |||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties | 19.508 | 19.398 | 21.330 | -1.932 |
Lasten totaal | 19.508 | 19.398 | 21.330 | -1.932 | |
Saldo baten en lasten | 7.905 | 8.955 | 2.556 | -6.400 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 2.009 | 2.954 | 2.947 | -7 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.914 | 11.910 | 5.503 | -6.407 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij per doelstelling de belangrijkste financiële ontwikkelingen toe. De overige ontwikkelingen zijn vooral het gevolg van de doorbelaste kosten en concernoverhead.
Verwerven, ontwikkelen, beheren en afstoten van duurzaam en toegankelijk gemeentelijk vastgoed
De totale baten zijn 4,467 miljoen lager. Er zijn een aantal oorzaken:
De totale lasten zijn 1,932 miljoen euro hoger. Er zijn een aantal oorzaken:
Lagere lasten:
Hogere lasten:
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties | |||||
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 4.000 | 4.000 | 0 | -4.000 |
6389 | Vastgoedbeheer | 23.413 | 24.353 | 23.886 | -467 |
Baten totaal | 27.413 | 28.353 | 23.886 | -4.467 | |
Lasten | |||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties | |||||
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 2.092 | 955 | 116 | 839 |
6389 | Vastgoedbeheer | 17.416 | 18.160 | 21.270 | -3.110 |
6386 | Vastgoedbeheer/Nieuw- en verbouwproj. | 0 | 0 | 0 | 0 |
6560 | Vastgoedadvies en overige dienstverl. | 0 | 283 | -56 | 339 |
Lasten totaal | 19.508 | 19.398 | 21.330 | -1.932 | |
Saldo baten en lasten | 7.905 | 8.955 | 2.556 | -6.400 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 2.009 | 2.954 | 2.947 | -7 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.914 | 11.910 | 5.503 | -6.407 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Wij hebben gezorgd voor kwalitatief goede accommodaties die worden gebruikt voor de daarvoor bestemde activiteiten en vraag en aanbod van de verschillende gebruikers op elkaar afgestemd. Waar mogelijk is de samenwerking tussen de partners geregeld en hebben we de programmering en gezamenlijke activiteiten in het gebouw gecoördineerd.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | KTO gebruikers multifunctionele accommodaties | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | 7,0 |
Samen met onze partners hebben we een optimale bezetting van goede, betaalbare en evenwichtig over de stad verspreide accommodaties voor maatschappelijke functies gefaciliteerd. De samenwerking in deze gebouwen is gestimuleerd en zoveel mogelijk juridische waarborgen voor samenwerking zijn ingebouwd.
Het Vastgoedloket is de centrale plek in de stad waar vraag en aanbod van ruimte bij elkaar komt, het verhoogt de bezettingsgraad van de gemeentelijke accommodaties. Het vastgoedloket heeft de verhuur van de gemeentelijke accommodaties verzorgt. In veel gevallen is dat gebeurt aan de hand van ruimte verdeelprotocollen die tot stand zijn gekomen door middel van maatschappelijke participatie.
Het Makelpunt heeft bemiddeld bij vraag en aanbod van ruimtes voor maatschappelijke activiteiten in de stad Utrecht en voorziet daarmee in een grote maatschappelijke behoefte. Het Makelpunt heeft bemiddeld bij gemeentelijke accommodaties en die van haar partners. Het aantal geslaagde matches tussen vragers en aanbieders blijft sinds 2010 groeien. Een dergelijke match faciliteert in de meeste gevallen een grote groep mensen binnen een maatschappelijke organisatie. Door samenwerking en verbinden van activiteiten tussen aanbieder en vrager ontstaat een prachtige meerwaarde voor de wijk. Omdat de informatie centraal wordt opgeslagen komt er beter zicht op de behoefte in de stad. Het Makelpunt heeft een digitale etalage. Burgers kunnen middels een web applicatie toegang en inzicht krijgen in vraag en aanbod. Vragers en aanbieders kunnen hierdoor zonder actieve sturing vanuit de gemeente maatschappelijke huisvestingsmogelijkheden verkennen. Deze web applicatie is in 2015 vernieuwd en daarmee veel gebruikersvriendelijker geworden.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal verhuurde uren verhuurloket Makelpunt | Verhuursysteem | 260.000 uur (2010) | - | |
P2.1.2 | Aantal geregistreerde gematchte partijen Makelpunt | Makelpunt | 100 (gem. 2009-2011) | 175 |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
12-2-1-1 | Multifunctionele accommodaties | 1.088 | 1.088 | 942 | -146 |
Baten totaal | 1.088 | 1.088 | 942 | -146 | |
Lasten | |||||
12-2-1-1 | Multifunctionele accommodaties | 1.159 | 1.159 | 873 | 287 |
Lasten totaal | 1.159 | 1.159 | 873 | 287 | |
Saldo baten en lasten | -71 | -71 | 70 | 141 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 155 | 155 | 175 | 20 | |
Saldo na mutaties reserves | 84 | 84 | 245 | 161 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Stimuleren van kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en het tot stand brengen van een goede samenwerking in die gebouwen
De lasten zijn 0,287 miljoen euro lager. Dit wordt veroorzaakt minder planmatig onderhoud door late contractering raamcontracten. De baten zijn 0,146 miljoen lager dan begroot. Dit komt doordat er leegstand is.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Multifunctionele accommodaties | |||||
6744 | Voldoende MFA's | 1.088 | 1.088 | 942 | -146 |
Baten totaal | 1.088 | 1.088 | 942 | -146 | |
Lasten | |||||
Multifunctionele accommodaties | |||||
6744 | Voldoende MFA's | 1.159 | 1.159 | 873 | 287 |
Lasten totaal | 1.159 | 1.159 | 873 | 287 | |
Saldo baten en lasten | -71 | -71 | 70 | 141 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontrekkingen reserves | 155 | 155 | 175 | 20 | |
Saldo na mutaties reserves | 84 | 84 | 245 | 161 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Utrecht richt zich op het aanbieden van het totale facilitair beheer voor bestaand en nieuw maatschappelijk vastgoed, zoals Multi Functionele Accommodaties, welzijnsaccommodaties en bedrijfsverzamelgebouwen.
Wij hebben de klanttevredenheid van gebruikers van onze accommodaties hoog in het vaandel en proberen die continue te verbeteren. Door middel van het uitzetten van een klanttevredenheidsonderzoek hebben we de tevredenheid van de gebruikers van de multifunctionele accommodaties over het facilitair beheer gemeten. Op basis van de metingen zijn verbeteracties opgesteld en uitgevoerd.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | KTO gebruikers multifunctionele accommodaties | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | 7 |
Wij vervullen een loketfunctie voor alle huurders en gebruikers en dragen zorg voor verbetering van het gezamenlijke beheer, middels onder andere het organiseren van structurele overleggen. Afhankelijk van de vraag wordt de dienstverlening van de Front- en/of BackOffice op maat ingezet.
Op gebied van onderhoud van de accommodaties en de buitenterreinen adviseren en ondersteunen wij de eigenaar en huurders van het pand, waardoor een gelijkwaardig kwaliteit- en serviceniveau voor alle gehuurde ruimtes behaald wordt. Door het schrijven van een verhuurprotocol, een handboek beheer en een producten- en dienstencatalogus maken we de dienstverlening voor betrokken partijen inzichtelijker. Tenslotte worden Verenigingen van Eigenaren (VvE's) geadviseerd ten aanzien van de inrichting van het beheer.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal accommodaties met facilitair beheer | UVO | 5 (2008) | - |
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
12-2-2-1 | Facilitair beheer | 1.508 | 1.508 | 886 | -622 |
Baten totaal | 1.508 | 1.508 | 886 | -622 | |
Lasten | |||||
12-2-2-1 | Facilitair beheer | 2.095 | 2.068 | 1.475 | 593 |
Lasten totaal | 2.095 | 2.068 | 1.475 | 593 | |
Saldo baten en lasten | -587 | -560 | -589 | -29 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | -587 | -560 | -589 | -29 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Het inrichten van het facilitair beheer voor een groeiend aantal (multifunctionele) accommodaties
De baten zijn 0,622 miljoen euro lager dan begroot doordat de gebruikers van de MFA's minder services afnemen dan begroot. Deze oorzaak leidt ook tot 0,593 miljoen euro lagere kosten dan begroot.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Facilitair beheer | |||||
6745 | Facilitair beheer MFA's | 1.508 | 1.508 | 886 | -622 |
Baten totaal | 1.508 | 1.508 | 886 | -622 | |
Lasten | |||||
Facilitair beheer | |||||
6745 | Facilitair beheer MFA's | 2.095 | 2.068 | 1.475 | 593 |
Lasten totaal | 2.095 | 2.068 | 1.475 | 593 | |
Saldo baten en lasten | -587 | -560 | -589 | -29 | |
Mutaties reserves | |||||
Saldo na mutaties reserves | -587 | -560 | -589 | -29 |
Investeringen Klik hier om naar het overzicht van de investeringen te gaan.
Subsidies Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Leeswijzer Klik hier om naar de leeswijzer te gaan.